Emina van den Berg - Arbeid & Onderwijs
Emina van den Berg

Emina van den Berg is een ervaren onderzoeker binnen alle onderwijssectoren – van funderend tot hoger onderwijs – en heeft veel expertise in het efficiënt ophalen van informatie bij onder andere onderwijsinstellingen en studenten door middel van enquêtes en interviews.
Deze informatie benut zij in de (kwantitatieve) monitoren en effectevaluaties die zij regelmatig uitvoert voor diverse opdrachtgevers, waaronder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Haar expertise betreft niet in de laatste plaats het proces rondom enquêtes. Ze is dan ook zeer bekwaam in het ontwikkelen, programmeren, uitzetten en analyseren van enquêtes onder diverse doelgroepen en het bewerken en nauwkeurig bestuderen van de uitkomsten van die enquêtes. Hierbij gebruikt zij econometrische analyses en toetsen in combinatie met een kritische blik en oplossingsgerichte instelling.
Binnen het onderwijsveld heeft Emina al tal van thema’s onderzocht. Vraagstukken waar zij zich de laatste tijd veel mee bezig heeft gehouden zijn schoolkosten, toegankelijkheid van het onderwijs en de effecten van een masteropleiding voor leraren. Het mooie aan haar werk bij SEO vindt zij de diversiteit aan vraagstukken waarmee zij bezig is en het kunnen bijdragen aan beleidsontwikkeling door haar onderzoeken. Daarbij zoekt zij altijd de uitdaging in het zo informatief mogelijk presenteren van de uitkomsten.
Emina heeft gestudeerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en is in 2005 afgestudeerd als algemeen econoom. Gedurende haar studie heeft ze steeds meer ervaring opgebouwd met kwantitatieve methoden en technieken, die zij voor het eerst toepaste in haar afstudeerscriptie binnen de ontwikkelingseconomie. Aansluitend op haar studie heeft zij bijna twee jaar gewerkt bij de onafhankelijke evaluatiedienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: de Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie (IOB). Daar is zij betrokken geweest bij de impactevaluaties van het basisonderwijs in Oeganda en Zambia.
Wilt u weten wat Emina voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan direct contact met haar op:
e.vandenberg@seo.nl
020 525 1639
SEO-rapporten
14.01.2019Correctiepraktijk en -proces van het Centraal Schriftelijk Examen 2018
Een goed correctieproces van het CSE vraagt om duidelijke afspraken, ook over de facilitering. Correctoren die aangeven dat dit op hun school goed geregeld is, ervaren de correctie minder vaak als belastend.lees meer
01.11.2018Taken en vaardigheden op het werk
Deze studie kijkt naar daadwerkelijk uitgevoerde taken door werkenden in Nederland en geeft een beeld van de verdeling van werk en de ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt.lees meer
07.09.2018Bekendheid en effectiviteit no-riskpolis artikel 29b ZW
Dit onderzoek laat zien dat de no-riskpolis in een kwart van de gevallen effectief is in het over de streep trekken van werkgevers om sollicitanten met een arbeidsbeperking aan te nemen. lees meer
10.07.2018Drempels weg. Evaluatie Tijdelijke regeling voorziening leermiddelen voor mbo-deelnemers uit minimagezinnen. 2e evaluatie, studiejaar 2017-2018.
Mbo-instellingen ontvingen voor studiejaar 2017-2018 wederom budget voor het vormgeven van de ‘Tijdelijke regeling voorziening leermiddelen voor deelnemers uit minimagezinnen’. In navolging op onze evaluatie in 2016-2017 is de...lees meer
24.01.2018Beleidsevaluatie Energie-innovatieregelingen
De energie-innovatieregelingen Topsector Energieregelingen (TSE), Hernieuwbare Energieregeling (HER) en Demonstratieregeling Energie-innovatie (DEI) zijn geëvalueerd door Dialogic en SEO Economisch Onderzoek.lees meer
22.12.2017Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo; Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes
De implementatie van de vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes verloopt voorspoedig.lees meer
05.12.2017Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving
Een masteropleiding heeft positieve effecten op het pedagogisch-didactisch handelen en de onderzoekende houding van leraren en op de professionaliteit van de schoolorganisatie.lees meer
28.07.2017Een confrontatie tussen de eisen, kosten en bekostiging in het primair onderwijs
Is de bekostiging toereikend voor een gemiddelde basisschool in Nederland? In opdracht van de PO-Raad onderzochten we deze vraag door middel van een businesscase.lees meer
05.07.2017Geld mag geen drempel zijn. Evaluatie van de Tijdelijke regeling voorziening leermiddelen voor mbo-deelnemers uit minimagezinnen
Leerlingen uit minimagezinnen ervaren soms financiële drempels bij hun keuze voor een vervolgopleiding. Het ministerie van OCW heeft daar verschillende maatregelen voor getroffen en één daarvan is recent geëvalueerd.lees meer
03.06.2017Notitie Arbeidsmarktbehoefte masteropleiding Law & Finance
De Amsterdam Business School, overwoog in 2017 om een nieuwe masteropleiding Law & Finance op te zetten. De Business School heeft SEO gevraagd om te onderzoeken of er op de arbeidsmarkt behoefte is aan deze studie.lees meer
Bekijk de volledige publicatielijst van Emina van den Berg.