pagina

Airline loyalty (programs) across borders: A geographic discontinuity approach


SEO-onderzoeker Christiaan Behrens, Gerben de Jong (VU) en Jos van Ommeren (VU) analyseren de loyaliteit van consumenten voor nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa. Om deze loyaliteit te identificeren wordt het gedrag van consumenten die dichtbij een landsgrens wonen vergeleken met consumenten die net over dezelfde landsgrens wonen. Het blijkt dat buitenlandse consumenten veel minder vaak lid zijn van het loyaliteitsprogramma van de nationale luchtvaartmaatschappij (ongeveer 70 procent) en binnen dit programma ook minder vliegkilometers maken. Deze resultaten tonen aan dat nationale loyaliteitsvoordelen (nog steeds) een belangrijke rol spelen in de luchtvaartindustrie.

De Jong, G., Behrens, C., & van Ommeren, J. (2018). Airline loyalty (programs) across borders: A geographic discontinuity approach. International Journal of Industrial Organization.


Christiaan Behrens is gepromoveerd transporteconoom en heeft ruime kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekservaring op het snijvlak van marktwerking, marketing en consumentengedrag. Voor meer informatie bekijkt u zijn volledige profiel.


Categorie: actueel