pagina

Domestic Market Power in the International Airline Industry


SEO-onderzoekers Gerben de Jong en Christiaan Behrens laten in een recent onderzoek zien dat luchtvaartmaatschappijen substantiële marktmacht hebben in hun thuisland. Deze machtspositie verlaagt de (prijs)concurrentie op internationale luchtvaartmarkten.

Samen met de VU hoogleraren Hester van Herk en Erik Verhoef bedachten zij een slimme methode om de prijzen die maatschappijen kunnen vragen voor vluchten vanuit het thuisland te vergelijken met de prijzen voor overeenkomstige vluchten vanuit het buitenland. De analyse toont aan dat luchtvaartmaatschappijen negen procent hogere tarieven vragen voor vluchten vanuit het thuisland. In lijn met de economische theorie over marktmacht zijn maatschappijen tevens beter in staat om prijzen te differentiëren in hun eigen land.

Het artikel met de onderzoeksresultaten is deze week gepubliceerd in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift Transportation Science. Dit artikel is tevens onderdeel van het proefschrift van Gerben de Jong, die hij op 1 juli 2019 in het openbaar verdedigt in de aula van de Vrije Universiteit Amsterdam.


Gerben de Jong is kwantitatief onderzoeker/data scientist met kennis van de laatste wetenschappelijke inzichten in econometrie, economie en marketing. Bij SEO zet hij deze kennis in om complexe economische vraagstukken te analyseren en te vertalen in direct toepasbare kennis voor verschillende organisaties. Meer is te lezen in zijn volledige profiel.

Christiaan Behrens is onderzoeker bij SEO Economisch Onderzoek. Hij is gepromoveerd transporteconoom en heeft ruime kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekservaring op het snijvlak van marktwerking, marketing en consumentengedrag. Meer is te lezen in zijn volledige profiel.


Categorie: actueel