Luchtvaartmaatschappijen uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) hebben de laatste acht jaar een sterkere positie gekregen op de markt tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten. In 2017 biedt Emirates driekwart van de stoelcapaciteit tussen Schiphol en Dubai aan, en hebben Etihad en KLM een gelijkwaardig marktaandeel op de route naar Abu Dhabi. KLM ondervindt hierdoor niet alleen concurrentie op vluchten tussen Schiphol en de VAE, maar ook op bestemmingen in Aziƫ, Afrika en het Midden Oosten die indirect worden bediend door Emirates en Etihad. Deze concurrentie kan leiden tot lagere prijzen. Met name als die concurrentie leidt tot een afname van de dominantie van een luchtvaartmaatschappij.

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht SEO de ontwikkelingen op de luchtvaartmarkt tussen Nederland en de VAE. Hierbij wordt gekeken naar ontwikkelingen in het aantal spelers op de markt, de aangeboden frequenties, de aangeboden stoelcapaciteit, de aangeboden ticketprijs en de aantallen passagiers. De analyse focust zich zowel op de directe markten tussen Nederland en de VAE als op de belangrijkste Schipholmarkten die ook indirect worden bediend via hubs in de VAE. Tot slot onderzocht SEO het effect van een toename van het marktaandeel van Emirates of KLM op een bepaalde route op de ticketprijs.

De ontwikkelingen op de luchtvaartmarkt zijn in kaart gebracht door analyse van drie verschillende databronnen: Wereldwijde data van dienstregelingen van luchtvaartmaatschappijen, marktdata van boekingen van passagiers, en ticketprijzen verzameld door middel van webscraping. Effecten van veranderingen van marktaandelen op ticketprijzen zijn ingeschat op basis van een fixed effects panel data regressiemodel.