SEO Economisch Onderzoek en ACI EUROPE presenteren voor de vijfde maal het European Airport Industry Connectivity Report. Het rapport geeft een overzichtelijke analyse van de ontwikkeling van connectiviteit door de lucht in Europa over het afgelopen decennium.

Met behulp van het SEO NetScan connectiviteitsmodel becijfert het rapport de directe, indirecte en hub connectiviteit. Connectiviteit is een indicator opgebouwd uit het aantal bestemmingen, het aantal frequenties en de kwaliteit van een connectie in het geval van indirecte vluchten.

Frankfurt biedt in 2018 de meeste directe connecties door de significante netwerkuitbreiding van de Lufthansa Group en low-cost carriers, waaronder Ryanair. Frankfurt neemt daarmee de toppositie over van Schiphol, dat de directe connectiviteit niet uit kon breiden als gevolg van de capaciteitsrestricties die daar gelden. London Heathrow heeft al jaren te maken met capaciteitsrestricties en zakt van de 2e naar de 3e positie. De groei in directe connectiviteit over de afgelopen 10 jaar komt volledig op het conto van low-cost carriers. Zij zijn momenteel verantwoordelijk voor ongeveer een derde van het aantal directe connecties vanaf Europese luchthavens.

In termen van hub connectiviteit (aantal connecties via een hub luchthaven gewogen voor de kwaliteit van de connecties) blijft de top-5 ongewijzigd. Frankfurt biedt nog steeds de meeste hub connectiviteit, gevolgd door Schiphol en Dallas-Fort Worth. Hoewel een paar grote luchthavens verantwoordelijk zijn voor het merendeel van het aantal hub connecties, laten kleinere hub luchthavens een sterkere groei zien ten aanzien van hun hub connectiviteit.