SEO Economisch Onderzoek en ACI EUROPE presenteren voor de zesde maal het European Airport Industry Connectivity Report. Het rapport geeft een overzichtelijke analyse van de ontwikkeling van connectiviteit door de lucht in Europa over het afgelopen decennium.

Met behulp van het SEO NetScan connectiviteitsmodel becijfert het rapport de directe, indirecte en hubconnectiviteit. Connectiviteit is een indicator opgebouwd uit het aantal bestemmingen, het aantal frequenties en de kwaliteit van een connectie in het geval van indirecte vluchten.

Frankfurt blijft in 2019 de meeste directe connecties aanbieden, met name door de significante netwerkuitbreiding van de Lufthansa Group en low-cost carriers, waaronder Ryanair, in 2018. In 2019 groeit de directe connectiviteit van Frankfurt niet. Op Schiphol, de tweede luchthaven in termen van directe connectiviteit, is er als gevolg van capaciteitsrestricties ook daar geen groei in 2019. London Heathrow heeft al jaren te maken met capaciteitsrestricties en zakt van de 3e naar de 4e positie. De 3e positie wordt overgenomen door Parijs Charles de Gaulle.

In termen van hub connectiviteit (aantal connecties via een hub luchthaven gewogen voor de kwaliteit van de connecties) blijft de top-5 ongewijzigd. Schiphol verliest echter de tweede plaats aan Dallas-Fort Worth, door een indrukwekkende groei op de Amerikaanse hub. Hoewel een paar grote luchthavens verantwoordelijk zijn voor het merendeel van het aantal hubconnecties, laten kleinere hubluchthavens een sterkere groei zien ten aanzien van hun hubconnectiviteit.