Nederlandse bedrijven kunnen mogelijk meer exporteren naar Azië. Er liggen potentieel nog onderbenutte exportkansen op het gebied van voedsel (groenten, vlees), landbouw (bloemen), high tech machines en geneesmiddelen. Dit zijn sectoren waarin Nederland een comparatief voordeel geniet maar vooralsnog relatief weinig exporteert naar Aziatische landen.

Deze studie identificeert de comparatieve voordelen van de Nederlandse exportsectoren. Nederland heeft ‘gebleken’ comparatieve voordelen in transport en logistiek, handel, financiën, agro-food, en aardolieproducten. Op basis van gedetailleerde bruto exportgegevens identificeren wij daarnaast comparatieve voordelen in bepaalde high-tech sectoren waaronder kantoormachines, machines voor gespecialiseerde industrie en telecomapparatuur.

De Nederlandse uitvoer van goederen naar Azië blijft nu nog achter bij andere landen in West-Europa. In 2015 ging slechts 2,5% van de Nederlandse totale bruto-uitvoer van goederen naar China en Hong Kong. Dit is relatief weinig vergeleken met het Verenigd Koninkrijk (8% export naar China en Hong Kong), Duitsland (6,5%) en Denemarken (3,5%). De Nederlandse bruto export naar India in 2015 bedroeg 0,5% van de totale Nederlandse bruto export, in vergelijking met 2,2% voor België en iets meer dan 1% voor het Verenigd Koninkrijk.

Waar Nederland het goed doet is met betrekking tot de uitvoer van diensten naar Azië, met name op het gebied van vervoer (logistiek), handel en financiële diensten. Daarnaast zijn er exportsuccessen in Azië op het gebied van bepaalde high-tech machines en een beperkt aantal agro-food producten. In deze sectoren liggen echter mogelijk meer exportkansen, die nader uitgewerkt worden in een tweetal case studies.