Achtergrond
In juli 2021 heeft de Europese Commissie (EC) het Fit for 55-pakket gepresenteerd, met als doel de uitstoot van broeikasgassen in de EU in 2030 met 55 procent te verminderen. Een aantal voorstellen richt zich specifiek op het ondersteunen van de Europese luchtvaartsector bij het verduurzamen en verminderen van de CO2-uitstoot. Deze onderdelen betreffen het EU emissiehandelsysteem (EU-ETS), de implementatie van ICAO’s internationale CO2 compensatieschema CORSIA in de EU, een herziening van de Energy Tax Directive (ETD) inclusief de invoering van een Europese kerosinebelasting, en een bijmengverplichting voor duurzame vliegtuigbrandstof middels het ReFuelEU Aviation-voorstel.

De studie
Air France-KLM Group, Groupe ADP, Lufthansa Group en Royal Schiphol Group hebben SEO Economisch Onderzoek en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum de opdracht gegeven om een ​​onafhankelijke studie uit te voeren naar de effecten van het Fit for 55-pakket op de luchtvaartsector. Op basis van SEO’s internationale passagierskeuzemodel schatten we de effecten in op ticketprijzen, passagiersvraag, CO2-uitstoot en weglek daarvan.

Resultaten
De Fit for 55-maatregelen maken Europese vliegreizen duurder. Hierdoor daalt de vraag naar vliegreizen van, naar en binnen de EU ten opzichte van een referentiescenario zonder dit beleid. De maatregelen zorgen voor een netto verschuiving van de vraag naar concurrerende hubluchthavens buiten de EU. Weglek van CO2 als gevolg van deze verschuiving vermindert de totale netto CO2-emissiebesparing.