Publicatie
Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2024
Resultaten
Deze benchmark vergelijkt het prijsniveau van Schiphol met dat van twaalf concurrerende luchthavens in Europa en in het Midden-Oosten. In 2024 hebben drie van deze twaalf luchthavens een hoger prijsniveau dan Schiphol en negen een lager prijsniveau. In vergelijking met de analyse uit 2023 blijft dit jaar het aantal luchthavens met een hoger prijsniveau dan Schiphol hetzelfde.
Het nominale prijsniveau op Schiphol neemt in 2024 met 13,2 procent toe ten opzichte van 2023. Ongeveer een derde van deze stijging is toe te schrijven aan hogere passagiersgelden. Verhogingen van de securitygelden en passagiersbelastingen nemen elk ongeveer een kwart van de totale stijging voor hun rekening. Kopenhagen noteert de grootste stijging van het nominale prijsniveau tussen 2023 en 2024 (+28,7 procent). Op vier luchthavens daalt het prijsniveau.
Het prijsniveau wordt op verschillende manieren gedifferentieerd door de benchmarkluchthavens. Passagiersgelden, securitygelden en de passagiersbelastingen worden voornamelijk gedifferentieerd naar passagierssegment (O/D en transfer) en/of bestemming. Bij de landings-, parkeer- en geluidsgelden zijn de tarieven veelal afhankelijk van het gewicht en/of de geluidscategorie van het toestel, het tijdstip van de dag en het type afhandeling (connected of disconnected).
Het onderzoek
Deze benchmark biedt stakeholders waardevolle informatie over de kostenontwikkelingen op Schiphol en haar belangrijkste internationale concurrenten. SEO Economisch Onderzoek monitort sinds 2008 het prijsniveau van Schiphol middels deze benchmark. In deze actualisatie wordt het prijsniveau van Schiphol in de jaren 2013, 2018, 2023 en 2024 vergeleken met dat van twaalf concurrerende luchthavens in Europa en het Midden-Oosten: Brussel, Parijs Charles de Gaulle, Kopenhagen, Düsseldorf, Dubai, Frankfurt, Istanbul, Londen Gatwick, Londen Heathrow, Madrid, München en Zürich.
Methode
De prijsniveaus op de verschillende luchthavens worden met elkaar vergeleken door hun totale jaarlijkse opbrengsten uit luchthavengelden en overheidsheffingen (aeronautical revenues) te berekenen voor een gelijk verkeerspakket. Dit pakket is gelijk over de jaren en over de luchthavens. Door het gebruik van een uniform verkeerspakket zijn alle verschillen in opbrengsten over de tijd en tussen de luchthavens het resultaat van verschillen in het prijsniveau. Hierdoor vertekent variatie in de vervoersomvang van de benchmarkluchthavens de uitkomsten niet. Het gebruikte verkeerspakket is het verkeer op Schiphol in 2023.
Publicatie gegevens
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met onze expert of vul ons contactformulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Christiaan Behrens
"*" indicates required fields