This paper analyses the causal impact of industrial actions at air navigation service providers on flight efficiency within the European air transport network. We match detailed flight trajectory data with information on the timing and location of all European air traffic control strikes between 2015 and 2017. Controlling for the endogenous timing of the strikes, we estimate the additional horizontal distance flown by affected flights. On average, flights that cross airspace sectors that are affected by strike action cover an additional 11 kilometres. The aggregate flight efficiency impact accumulates to 4.7 million kilometres flown during the 2015 – 2017 period. This impact is substantial as compared to another common type of airspace disruption, technical failures. Given that the efficiency impacts are concentrated in countries where overflights are not guaranteed, EU-wide minimum service requirements for overflights appears to be an effective policy to preserve efficiency of the air transport system in the face of industrial action.

Dit artikel analyseert de impact van stakingen van luchtverkeersleiders op de efficiëntie van vluchtpaden binnen het Europese luchtruim. We koppelen gedetailleerde gegevens over de vluchtpaden van alle intra-Europese vluchten aan informatie over stakingen bij Europese luchtverkeersleiders tussen 2015 en 2017. Met behulp van een econometrische analyse tonen we aan dat vluchten die geraakt worden door stakingen gemiddeld 11 kilometer langer vliegen. Over de periode 2015 – 2017 is de totale vliegafstand met 4,7 miljoen kilometers toegenomen als gevolg van de stakingen. De vliegafstanden nemen met name toe wanneer er gestaakt wordt in landen waar luchtverkeersleiders niet verplicht zijn om overvluchten (niet-bestemmingsverkeer) te bedienen gedurende stakingen. Europees-breed beleid waarin deze verplichting wordt opgenomen kan het verlies in vluchtefficiëntie door stakingen bijna in zijn geheel mitigeren.