Team

Gerben de Jong

Gerben de Jong is gepromoveerd (bedrijfs)econoom met kennis van de laatste inzichten uit de economische en bedrijfskundige wetenschap. Bij SEO zet hij deze kennis in om complexe economische vraagstukken te analyseren en te vertalen in direct toepasbare kennis voor overheden, internationale organisaties en het bedrijfsleven.

Gerben heeft ruime ervaring met het uitvoeren van kwantitatief onderzoek naar het gedrag van consumenten en ondernemingen op een verscheidenheid aan markten. Zo analyseerde hij het functioneren van de retailvastgoed markt voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Berekende hij de impact van openbaarmaking van inspectiegegevens op het keuzegedrag van consumenten en MKB bedrijven voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. En onderzocht hij het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven voor de Nederlandse Innovatie Monitor.

In zijn onderzoek, maakt Gerben veelal gebruik van grote datasets en geavanceerde econometrische methodes. Daarnaast heeft hij ervaring met uiteenlopende methodes voor het verzamelen van data, waaronder het opzetten van experimenten en het verzamelen van (big) data doormiddel van webscraping.

Naast zijn werk bij SEO is Gerben verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hier promoveerde hij in 2019 op een proefschrift over de concurrentiepositie van nationale luchtvaartmaatschappijen in de gedereguleerde internationale luchtvaart industrie. Verschillende hoofdstukken uit dit proefschrift zijn gepubliceerd in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften.

Wilt u weten wat Gerben voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan direct contact met hem op:

g.dejong@seo.nl

020 525 1642