Resultaten
Uit de analyse van data over de door VanDijk uitgevoerde dienstverlening en leveringen aan middelbare scholen in de periode 2018-2024 volgt dat de pakketwaarde van leermiddelen is gestegen, ongeacht de distributievorm (ELF, GLF of ILF). Het aantal vakken waarvoor leermiddelen worden aangeschaft blijft constant, maar het aantal leermiddelen per leerling (en dus per vak) daalt wel. Daaruit volgt dat de gemiddelde prijs per leermiddel stijgt. Dit is deels een zuiver prijsstijgingseffect (leermiddelen stijgen sneller dan de inflatie) en deels een samenstellingseffect. Dit houdt in dat de in prijs snelst stijgende leermiddelen -de LiFo-producten- ook meer worden afgenomen: het aandeel LiFo-leermiddelen in de (digitale) schooltas is in de periode 2018-2024 duidelijk toegenomen.

Onderzoek
SEO analyseert in opdracht van VanDijk de (prijs)ontwikkelingen op de leermiddelenmarkt in het voortgezet onderwijs. Onderzoek naar de werking van deze markt concentreert zich op de interactie tussen scholen, uitgevers en distributeurs. De opkomst van digitale leermiddelen, zogenoemde LiFo-producten, en de manier van aanbesteden waarbij methoden (titels) per perceel worden uitgevraagd staan daarbij centraal. Dit onderzoek toont de impact van deze interactie en ontwikkelingen op de uiteindelijke prijs van leermiddelen. Voor dit onderzoek maken we gebruik van de bedrijfsinformatie van VanDijk over de uitgevoerde leveringen en dienstenverlening aan scholen in de periode 2018-2024. De beschrijvende analyse laat op basis van deze data de onderliggende trends en ontwikkelingen zien.