Publicatie
Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024
Resultaten
De regeling School en Omgeving heeft bijgedragen aan het in relatief korte tijd opzetten van buitenschoolse activiteiten voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs die opgroeien in een omgeving waarin een brede ontwikkeling niet optimaal wordt ondersteund. Coalities van samenwerkende partijen rondom een school zijn naar aanleiding van de regeling tot stand gekomen en bestaande coalities zijn verder versterkt. Dat de regeling gepaard gaat met een relatief ruim en geoormerkt budget is daarin een belangrijk element.
Uit het onderzoek blijkt tot nu toe dat het een hele klus is om het programma goed vorm te geven, zeker in tijden van personeelstekorten in vrijwel alle betrokken sectoren. De nadruk op kwantiteit (een verplicht aantal uur aanbod per leerling per week, met als streefwaarde 10 uur), snel van start moeten of willen gaan en onvoldoende samenhang tussen doelen en activiteiten gaan soms ten koste van de kwaliteit van het aanbod en daarmee van de mogelijke opbrengsten bij leerlingen.
Het onderzoek
Het programma School en Omgeving richt zich op het bevorderen van gelijke kansen van kinderen in kwetsbare gebieden door samenwerking van verschillende partijen in de omgeving van de school. Coalities van scholen, gemeenten en maatschappelijke organisaties kunnen gebruikmaken van de subsidieregeling School en Omgeving. Om de inzet van de subsidie te volgen wordt de regeling landelijk gemonitord door Sardes en SEO Economisch Onderzoek in de periode augustus 2023 tot en met december 2025.
Gebruikte methode
De landelijke monitor School en Omgeving bestaat uit verschillende bouwstenen, die niet allemaal tegelijk worden ingezet om het veld zo min mogelijk te belasten. Deze tweede monitorrapportage bevat de uitkomsten van de volgende onderdelen:
- Literatuurstudie;
- Secundaire analyses op bestaande openbare data. Hier worden cijfers van alle deelnemende scholen betrokken (voor zover beschikbaar);
- Analyse van de toegekende aanvragen School en Omgeving voor het jaar 2023-2024;
- Vragenlijstonderzoek onderzoek onder projectleiders, de deelnemende scholen, betrokken beleidsmakers bij gemeenten en andere betrokkenen bij de subsidieregeling zoals uitvoerende partijen;
- Schouwen.
Publicatie gegevens
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met Emina van den Berg via telefoon of mail. Zij zal zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Emina van den Berg
"*" indicates required fields