Resultaten
In een recent artikel in ESB is een alternatieve berekening gepresenteerd om vanuit het oogpunt van internationale bereikbaarheid het aantal noodzakelijke vluchten op Schiphol te bepalen. In deze notitie concluderen we dat deze alternatieve berekening -onbedoeld- uit gaat van andere definitie van de onderliggende index die het economisch belang van steden weergeeft. Het artikel biedt daarom geen zuivere vergelijking ten opzichte van de toepassing door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, terwijl dit in het artikel onterecht wel gesuggereerd wordt.

Onderzoek
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert het beleidskader netwerkkwaliteit om de internationale verbondenheid van Nederland via luchthavens te monitoren. Eén van de kenmerken van dit beleidskader is dat het (economisch) belang van de bestemming van elke verbinding voor Nederland wordt meegewogen in de netwerkkwaliteit. Het ministerie heeft SEO gevraagd om een review te geven op de recente publicatie in ESB waarin wordt gesteld dat de gehanteerde methode in het beleidskader via een alternatieve berekening tot een fors lagere inschatting van het benodigde aantal vliegbewegingen zou leiden.

Methode
Deze beknopte review start eerst met een economische reflectie op de geschiktheid van de gebruikte methode in het beleidskader voor de doorrekening van het aantal benodigde vluchten. Daarna reflecteren we op de onderbouwing en alternatieve analyse zoals gepresenteerd in de recente publicatie in ESB. Tot slot reflecteren we aan de hand van wetenschappelijke literatuur op de fundamentele vraag betreffende de (causale) samenhang tussen vliegbewegingen (bereikbaarheid) en economische ontwikkeling.