Publicatie
Terugverdientijd in de ambulante handel
Resultaten
In 2024 ligt de gemiddelde terugverdientijd voor gedane investeringen door ambulante handelaren op tussen de acht en elf jaar. De bovengrens houdt rekening met een redelijke vergoeding op geïnvesteerd vermogen en een minimuminkomen voor de ondernemers. In vergelijking met de vorige meting uit 2021 – minimaal negen en maximaal twaalf jaar – vertonen deze resultaten geen statistisch significante veranderingen. Hieruit concluderen we dat de update van de analyse geen aanleiding geeft om de eerder vastgestelde terugverdientijd aan te passen.
De invoering van zero-emissiezones zal naar verwachting van invloed zijn op de terugverdientijd van de investeringen. Een simulatie laat zien dat de aanschaf van emissieloze voertuigen de terugverdientijd met (afgerond) één tot twee jaar kan verlengen. Voor partijen die al actief zijn op de markt met een vergunning met een bepaalde looptijd kan een probleem ontstaan. Zo kan in individuele gevallen de resterende looptijd op de huidige vergunning te kort zijn om de verplichte investeringen in een zero-emissievoertuig terug te verdienen. Het algemeen verlengen van de terugverdientijd biedt geen oplossing voor dit transitieprobleem.
Onderzoek
SEO Economisch Onderzoek heeft in 2021 vastgesteld dat schaarse vergunningen voor ambulante handel volgens de Europese Dienstenrichtlijn (2006/123/EG) niet voor onbepaalde termijn mogen worden verleend. De terugverdientijd, afhankelijk van investeringen, exploitatiekosten en opbrengsten, werd destijds geschat op minimaal negen en maximaal twaalf jaar (klik hier voor het volledige rapport uit 2021). In 2024 heeft het ministerie van Economische Zaken aan SEO gevraagd om te onderzoeken of een bijstelling van de terugverdientijd nodig is. Aanleiding voor deze vraag waren signalen vanuit de sector dat ontwikkelingen zoals COVID-19, inflatie en de invoering van zero-emissiezones mogelijk van invloed waren op de eerder vastgestelde terugverdientijd.
Methode
Om deze terugverdientijd vast te stellen is een vrije kasstroomanalyse uitgevoerd. De data zijn verzameld in een enquête uitgezet onder 6.000 ondernemers. Deze data zijn verrijkt met CBS Microdata over de bedrijfsvoering van de ambulante handelaren. Ten slotte is een simulatie uitgevoerd. Hiervoor is gekozen omdat er onzekerheid bestaat over de toekomstige aanschafprijzen van emissieloze bedrijfsvoertuigen.
Publicatie gegevens
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met onze expert of vul ons contactformulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Christiaan Behrens
"*" geeft vereiste velden aan