Deze DESTINATION 2050-routekaart biedt een update van het ambitieuze pad naar een net zero transitie van de luchtvaart, zoals gepubliceerd in 2021. Het rapport is gebaseerd op een bottom-up analyse van maatregelen die de energie-efficiëntie verhogen en de netto CO2-uitstoot verminderen. Met het SEO NetCost-model wordt de impact van deze reductiemaatregelen op de uitstoot geanalyseerd. Met deze emissiereducties schatten we de verwachte prijzen van inputs, zoals het EU ETS. Daarnaast worden de kosten van deze maatregelen en de impact op de passagiersvraag geanalyseerd. We doen ook aanbevelingen voor verdere acties door stakeholders.

CO2-emissiereducties worden bereikt door vier groepen van duurzaamheidsmaatregelen: verbeteringen in vliegtuig- en motortechnologie, verbeteringen in luchtverkeersleiding (ATM) en vluchtoperaties, alternatieve brandstoffen en economische maatregelen. De bijdrage van elke groep maatregelen verschilt over de tijd. De duurzaamheidsmaatregelen en hun impact op de passagiersvraag resulteren in de volgende netto CO2-emissiereducties in het jaar 2050, vergeleken met een hypothetisch referentiescenario zonder deze maatregelen:

  • 26% (76 Mt CO2) door verbeteringen in vliegtuig- en motortechnologie (24% conventionele brandstof en 2% waterstof);
  • 6% (19 Mt CO2) door verbeteringen in luchtverkeersleiding (ATM) en vliegtuigoperaties;
  • 39% (116 Mt CO2) door het gebruik van alternatieve brandstoffen (duurzame luchtvaartbrandstoffen (SAF) en waterstof);
  • 10% (29 Mt CO2) door economische maatregelen (uitsluitend CO2-verwijderingsprojecten);
  • 19% (55 Mt CO2) door de impact van duurzaamheidsmaatregelen op de passagiersvraag (1% technologie, 16% alternatieve brandstoffen en 2% economische maatregelen).