Publicatie
Evaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5; eindrapportage
Resultaten
Het lerarentekort blijkt een complex probleem dat vraagt om een creatieve en volhardende aanpak. De convenanten en de maatregelen die hieronder vallen, hebben bijgedragen aan vooruitgang in deze aanpak. De uitvoering van de maatregelen heeft geleid tot meer samenwerking en solidariteit dan voor het convenant. Alle betrokkenen bij de convenanten zijn ervan overtuigd dat het lerarentekort groter zou zijn als de maatregelen niet waren uitgevoerd.
Het is echter lastig om de effecten van de maatregelen precies vast te stellen. Uitzondering hierop is de regeling zij-instroom. De maatregelen en middelen voor de zij-instroom hebben bijgedragen aan het verkleinen van het lerarentekort. Met de regeling zij-instroom is het gelukt om nieuwe geschikte leraren aan te trekken voor het onderwijs, die anders niet voor het onderwijs zouden kiezen. Daarnaast heeft de inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) gezorgd voor minder werkdruk van leraren en het continueren van het onderwijs.
De maatregelen hebben geleid tot:
- minder uitval van starters en zij-instromers, dankzij verbeterde informatievoorziening en versterkte begeleiding en coaching;
- verbetering in de samenwerking tussen opleidingsinstellingen en scholen;
- meer ontwikkelpaden voor onderwijsondersteunend personeel;
- een structurele visie op anders organiseren en het opzetten van platforms voor het matchen van externe professionals;
- een toename van ondersteunend personeel.
Het onderzoek
De maatregelen uit de convenanten lerarentekort in de G5 zijn in de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2024 uitgevoerd. Op verzoek van OCW is de uitvoering gemonitord en geëvalueerd door ECBO en SEO Economisch Onderzoek, zodat een beeld wordt verkregen van de impact van de maatregelen en indien nodig kan worden bijgestuurd. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode november 2020 tot juni 2024, met als uitgangspunt de G5 zo min mogelijk te belasten met het onderzoek en zo veel mogelijk gebruik te maken van bestaande gegevens.
Gebruikte methoden
Het onderzoek bestaat uit drie componenten:
- Monitoring van de voortgang van het uitvoeringsproces;
- Kwantitatieve monitor en effectmeting;
- Lerende evaluatie.
De dataverzameling ten behoeve van deze drie componenten steunt op zes informatiebronnen:
- De convenanten en noodplannen waarin de maatregelen staan beschreven.
- De zelfevaluaties van de convenantpartners over de voortgang van de uitvoering en de behaalde resultaten in het licht van de gestelde doelen per maatregel.
- De kwantitatieve monitorgegevens ten behoeve van uitkomstmaten rondom het lerarentekort die via openbare bronnen beschikbaar zijn of door het ministerie van OCW/DUO worden aangeleverd.
- Een beknopte jaarlijkse online-enquête onder schoolbesturen per convenant over de mate van samenwerking, solidariteit en werkdruk;
- Eenmalig verdiepingsgesprek per maatregel per convenant in het najaar van 2023 met coördinatoren/uitvoerders van de maatregel over het uitvoeringsproces en de beoogde en behaalde resultaten in het licht van de gestelde doelen per maatregel;
- Een eenmalige kennisdelingssessie met een vertegenwoordiging van de convenantpartners in de G5.
Publicatie gegevens
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met Emina van den Berg via telefoon of mail. Zij zal zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Emina van den Berg
"*" indicates required fields