Resultaten
Coalitievorming
De coalities bestaan over het algemeen uit scholen (po en/of vo), hun besturen, gemeenten en in ongeveer een vijfde van de coalities ook uit kinderopvangorganisaties. Daarnaast werken de coalities samen met allerlei aanbieders van activiteiten (bijv. op het gebied van sport, kunst & cultuur, leesbevordering en welzijn), maar zij maken doorgaans geen deel uit van de coalitie. 

Het activiteitenaanbod
Het overgrote deel van de scholen organiseert activiteiten op het gebied van sport/bewegen (85%) en kunst/cultuur (80%). Deze activiteiten worden bovendien niet alleen op de meeste scholen georganiseerd, ze worden op die scholen ook het vaakst georganiseerd. Op de helft van de scholen konden kinderen (ook) meedoen aan activiteiten in het kader van oriëntatie op jezelf en op de wereld, sociaal-emotionele en/of cognitieve ontwikkeling. Doorgaans gaat het niet om losse, ad hoc activiteiten, maar maken ze onderdeel uit van een samenhangend activiteitenprogramma. 

Resultaten tot nu toe
Het is op dit moment te vroeg om aan te geven wat de regeling precies oplevert voor leerlingen (en is ook geen expliciet doel van deze monitor). Wel kunnen we eerste resultaten schetsen, bijvoorbeeld ten aanzien van het bereiken van leerlingen. Op een derde van de scholen deden alle leerlingen mee aan het activiteitenaanbod. De overige scholen kennen zeer uiteenlopende percentages, van 10 tot 90 procent. Over alle scholen samen deed ruim de helft van de leerlingen mee aan activiteiten in het kader van School en Omgeving. 

Het onderzoek
Het programma School en Omgeving richt zich op het bevorderen van gelijke kansen van kinderen in kwetsbare gebieden door samenwerking van verschillende partijen in de omgeving van de school. Coalities van scholen, gemeenten en maatschappelijke organisaties kunnen gebruikmaken van de subsidieregeling School en Omgeving. Om de inzet van de subsidie te volgen wordt de regeling landelijk gemonitord door Sardes en SEO Economisch Onderzoek in de periode augustus 2023 tot en met december 2025. 

Gebruikte methode
De landelijke monitor School en Omgeving bestaat uit verschillende bouwstenen, die niet allemaal tegelijk worden ingezet om het veld zo min mogelijk te belasten. Deze eerste monitorrapportage bevat de uitkomsten van de volgende onderdelen: 

  1. Secundaire analyses op bestaande openbare data. Hier worden cijfers van alle deelnemende scholen betrokken (voor zover beschikbaar). 
  2. Analyse van de ingediende aanvragen School en Omgeving voor het jaar 2022-2023. Dit betreft alleen voorlopers en doorgroeiers. 
  3. Vragenlijstonderzoek onderzoek onder penvoerders/bestuurders, beleidsmakers van gemeenten, scholen en overige deelnemers aan de regeling.