Het onderzoek
Per 2026 gaat de Wet van school naar duurzaam werk in werking. Deze Wet heeft als doel om jongeren duurzaam te ondersteunen in hun schoolloopbaan en bij de overgang onderwijs-arbeidsmarkt. De gemeente Den Haag wil vooruitlopend op de Wet inzicht in de situatie van jongeren in Den Haag op het gebied van onderwijs, werk en zelfredzaamheid. Er zijn zo’n 90.000 Haagse jongeren tussen de 16 en 27 jaar.  

Resultaten
De relatie tussen het hebben van een startkwalificatie en werk is niet eenduidig. Een startkwalificatie is geen garantie voor een goede arbeidsmarktpositie. Daarnaast zijn er groepen zonder startkwalificatie die desondanks zelfredzaam zijn op het gebied van werk.  

Het hebben van een uitkering lijkt een belangrijkere indicator voor een lagere zelfredzaamheid dan het niet hebben van een startkwalificatie. Degenen met een uitkering zijn minder gezond, minder financieel zelfredzaam of de thuissituatie is minder gunstig. Er is sprake van stapeling van moeilijkheden.  

Verder is er samenhang tussen bepaalde uitkomsten met de sociaaleconomische positie van ouders (bepaald aan de hand van het inkomen van ouders). Jongeren met ouders met een lage sociaaleconomische status zijn lager opgeleid, hebben minder vaak een startkwalificatie, en hebben een minder goede arbeidsmarktpositie wat betreft loon en contractsoort. Hoewel we op basis van deze resultaten niet kunnen spreken van een causale relatie, impliceert het wel dat het niet makkelijk is om van een dubbeltje een kwartje te worden. 

Methoden
Met behulp van de CBS Microdata hebben we verschillende kenmerken van de jongeren in Den Haag in kaart gebracht. Met een eigen operationalisatie van de Zelfredzaamheid-Matrix hebben we zicht op de zelfredzaamheid van Haagse jongeren op de thema’s financiën, opleiding, werk, thuissituatie, mentale gezondheid, fysieke gezondheid en justitie. Om alle kenmerken met elkaar in verband te brengen hebben we verschillende methoden gebruikt, zoals stroomanalyses, clustering en regressie.