In dit onderzoek is aangesloten bij de definitie van basiskwaliteit die is gehanteerd in het Programma Mehorashon di Enseñansa, het meerjarig herstelprogramma voor het onderwijs in Curaçao in de periode 2023-2028. Deze definitie gaat uit van zes kwaliteitsdomeinen van basiskwaliteit: pedagogisch-didactisch handelen, onderwijstijd, leerstofaanbod, leerlingenzorg, leerprestaties en schoolklimaat. Volgens internationaal wetenschappelijk onderzoek geldt een sterke samenhang tussen deze zes kwaliteitsdomeinen en het bereiken van goede leerprestaties. In aanvulling op deze kwaliteitsdomeinen betrekken we een aantal randvoorwaardelijke aspecten die essentieel zijn voor de basiskwaliteit: kwaliteitszorg, onderwijskundig leiderschap, bestuurlijke kwaliteit en het naleven van wet- en regelgeving. Deze randvoorwaardelijke aspecten hebben een bredere relevantie in het onderwijs dan alleen voor de basiskwaliteit.

Het onderzoek maakt gebruik van bureau-onderzoek, de opbrengsten van de startconferentie over basiskwaliteit op 10 september 2024, interviews, groepssessies en validatiegesprekken met het Curaçaose onderwijsveld. De inzichten hieruit hebben geleid tot de bevestiging van dertien reeds bekende knelpunten, acht nieuwe knelpunten en één knelpunt waarvan de relevantie minder groot lijkt dan eerder werd gedacht. De meeste knelpunten zijn gerelateerd aan het pedagogisch-didactisch handelen van leraren, het leerstofaanbod en de leerlingenzorg. Ten aanzien van de randvoorwaarden spelen knelpunten op het gebied van visievorming, onderwijskundig leiderschap, kennis en financiering.

Op basis van de vastgestelde knelpunten zijn 18 handelingsperspectieven geformuleerd gericht op het verbeteren van de basiskwaliteit van het Curaçaose onderwijs. De uitvoering is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het ministerie van OWCS, de Inspectie Onderwijs en de schoolbesturen.

De praktische waarde van het onderzoek is vervolgens versterkt door het opstellen van een groeiplan, waarmee het onderwijsveld de basiskwaliteit in de praktijk kan bevorderen. Voor elk van de zes domeinen van basiskwaliteit is een groeimodel opgesteld dat het onderwijsveld een perspectief geeft om door te groeien naar een optimale basiskwaliteit van het Curaçaose onderwijs. Het groeimodel stelt schoolbesturen in staat om zelf een inschatting te maken van de fase waarin zij zich bevinden met betrekking tot het bereiken van de optimale basiskwaliteit. Op basis hiervan kunnen zij een verbeterplan opstellen, met behulp van de handelingsperspectieven die in dit rapport zijn geformuleerd. Indien nodig biedt het groeiplan de mogelijkheid om in de komende periode gerichte verbeteracties te plannen. Naast het groeimodel is ook een volwassenheidsmodel ontwikkeld voor de monitoring en dataverzameling van basiskwaliteit van het Curaçaose onderwijs.