Publicatie
Evaluatie van FMO-investeringen in vier microfinancieringsinstellingen in Myanmar
Op verzoek van FMO, de Nederlandse ontwikkelingsbank, heeft SEO een evaluatie uitgevoerd van FMO-investeringen in vier microfinancieringsinstellingen (MFI’s) in Myanmar gedurende 2014-2020.
Resultaten
- De FMO-investeringen die zijn geëvalueerd hebben de toegang tot financiering voor de MFI’s in Myanmar aanzienlijk verbeterd, omdat deze investeringen:
- zeer (financieel) additioneel waren ten opzichte van de financieringsmogelijkheden die ten tijde van de investeringen uit andere bronnen beschikbaar waren;
- een matig (soms hoog) katalysatoreffect hadden op te aanmoedigen van extra financiering uit andere bronnen; en
- matige (soms lage) niet-financiële additionaliteit hadden (o.a. via capaciteitsontwikkeling en participatie in het bestuur).
- De MFI’s hebben op hun beurt de toegang tot financiering voor hun klanten verbeterd (matig effect in sommige gevallen).
- De verbeterde toegang tot financiering voor MFI-klanten hielp op zijn beurt hun leven te verbeteren (in termen van werkgelegenheid, inkomen, toegang tot goederen en diensten, en duurzaam levensonderhoud).
Aanbevelingen
- Investeer meer in ‘Tier 2’ en ‘Tier 3’ MFI’s met grote financieringstekorten en een grote potentiële impact.
- Investeer meer in financiële instellingen die de ‘missing middle’ kunnen bedienen.
- Investeer meer in MFI’s die het potentieel hebben om geografisch uit te breiden door middel van mobiele banktechnologieën.
- Ondersteun MFI’s bij het verkrijgen van leningen in lokale valuta van lokale banken.
- Ondersteun MFI’s bij het verkrijgen van en de verstrekking van langere termijn leningen.
Gebruikte methode
Bij deze evaluatie zijn vijf informatiebronnen gebruikt: (1) relevante literatuur, projectdocumenten en statistieken; (2) interviews met betrokken FMO medewerkers, hun MFI-klanten, andere investeerders, regelgevers en lokale deskundigen uit de financiële sector (o.a. middels een veldbezoek in februari 2020); (3) een focusgroep-discussie met MFI-klanten in een rurale regio; (4) een grote enquête onder bijna 2000 bestaande en potentiële klanten van MFIs; en (5) telefonische interviews met enquête-respondenten. De enquête en telefonische interviews werden uitgevoerd door SEO’s partner, Myanmar Survey Research.
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met onze expert of vul ons contactformulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Nienke Oomes
"*" indicates required fields