SAS vormt een cruciale schakel tussen Scandinavië en de wereldeconomie, en waarborgt de mobiliteit van de regio en bevordert de economische integratie in Noord-Europa. Deze analyse voorspelt de impact van de luchtvaartmaatschappij op werkgelegenheid en het bbp.

Deze scenario-analyse heeft een beperktere reikwijdte dan SEO (2025), aangezien zij zich richt op de luchthaven van Kopenhagen en de impact op de bredere regio Kopenhagen, en daarmee ook delen van Zweden omvat. Het vertrekpunt van beide analyses is gebaseerd op gegevens uit 2024 die het volledige SAS-netwerk in beschouwing nemen. Voor de scenario-analyse wordt uitgegaan van de connectiviteit van SAS op CPH in 2024. De SAS-connectiviteit op CPH heeft ook een economische impact op de nabijgelegen Zweedse regio. Denk bijvoorbeeld aan arbeidskrachten die door de luchtvaartmaatschappij en de luchthaven worden aangetrokken, maar ook aan de aankoop van intermediaire goederen en zakenreizigers die CPH gebruiken als toegangspoort tot Zuid-Zweden. Deze verbindingen tussen de twee economieën worden hier benaderd via een eenvoudige, globale berekening.

De economische-impactanalyse is gebaseerd op het algemeen erkende Input-Output-model van Leontief, dat meet hoe bestedingen en investeringen in één sector — zoals de luchtvaart — doorwerken in de bredere economie. Door de onderlinge verbanden tussen sectoren in kaart te brengen met behulp van de Input-Output-tabellen van de OESO, laat het model zien hoe activiteiten van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens een “sneeuwbaleffect” genereren op het bbp en de werkgelegenheid.

De groei van de SAS-connectiviteit met 62% op de luchthaven van Kopenhagen wordt in 2030 geassocieerd met een bijdrage van €3,4 miljard aan de Deense economie. Direct zou deze groei 2.000 banen bij SAS vereisen en 3.000 ondersteunende functies op de luchthaven. De grootste economische bijdrage wordt verwacht via het katalytische effect van een toename in zakelijke activiteiten.