Publicatie
Ondersteuning aan onderwijs voor nieuwkomers; Evaluatie van de subsidie LOWAN-po 20-24
Het onderzoek
LOWAN-po fungeert al zo’n 30 jaar als landelijk steunpunt voor onderwijs aan nieuwkomers in het primair onderwijs. Zij richt zich hierbij zowel op tekortkomingen in het aantal onderwijsplekken voor nieuwkomers, als op de kwaliteit van de beschikbare plekken, gebruikmakend van een breed palet aan activiteiten.
Voor deze activiteiten ontving LOWAN-po in de periode 2020-2024 een projectsubsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, verstrekt via de PO-Raad. Dit onderzoek betreft een evaluatie van de betreffende subsidie.
Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat LOWAN-po de in 2020 vastgestelde activiteiten heeft uitgevoerd en dit naar tevredenheid van de betrokken po-scholen heeft gedaan. Hiermee is de verwachting dat zij, gedurende de projectperiode, een positieve bijdrage heeft geleverd aan haar einddoel: het waarborgen van kwalitatief goed onderwijs voor nieuwkomers in het primair onderwijs. Daarnaast blijkt dat zij tijdens de projectsubsidie een sterke ontwikkeling heeft doorgemaakt: vanwege de groeiende instroom van nieuwkomers is het subsidiebedrag tijdens de projectperiode ongeveer verviervoudigd. Hierdoor kon zij haar team tweemaal uitbreiden, van 1,5 fte naar ruim 5 fte, en de kwaliteit van haar dienstverlening verbeteren.
Ruimte voor verbetering heeft allereerst betrekking op de mate waarin reguliere scholen gebruikmaken van de diensten van LOWAN-po. De in het kader van dit onderzoek afgenomen vragenlijst en interviews wijzen uit dat reguliere scholen waar nieuwkomers in reguliere klassen zitten niet goed bekend zijn met LOWAN-po, niet goed op de hoogte zijn van de ondersteuningsmogelijkheden van LOWAN-po en dat zij de ondersteuningsmogelijkheden minder benutten.
Een tweede verbeterpunt heeft betrekking op de verantwoordingsstructuur van LOWAN-po: LOWAN-po heeft tijdens de projectsubsidie niet elk jaar, zoals vooraf afgesproken, een voortgangsrapportage opgesteld. Bovendien missen de rapportages die zij in 2022 en 2024 indiende voldoende detail. Het advies is daarom om, in het geval van een verlenging van de subsidie, duidelijke, schriftelijke afspraken te maken over de activiteiten en bijbehorende budgetten en deze regelmatig en specifiek te evalueren.
Gebruikte methode
Voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen is gebruik gemaakt van bestaande literatuur, interviews met betrokkenen bij LOWAN-po, verzamelde gegevens door LOWAN-po over haar activiteiten, en een enquête onder scholen.
Publicatie gegevens
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met onze expert of vul ons contactformulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Djoerd de Graaf
"*" indicates required fields