Deze quickscan van de economische impact van de luchthaven van Luxemburg kwantificeert de economische impact van de luchthaven van Luxemburg. De totale economische impact van LUX binnen Luxemburg bedraagt ongeveer €6,5 miljard aan bruto binnenlands product en 55.000 banen. De extra impact op de buurlanden voegt daar €2,7 miljard en 35.000 banen aan toe. 

Methode
De quickscan is gebaseerd op de methode, gegevens en onderzoeken uit een recente studie naar de economische impact van de luchtvaart (SEO, 2024), die de economische impact van meer dan 500 Europese luchthavens tussen 2004 en 2019 berekende. In deze analyse is de focus beperkt tot de economische impact van de connectiviteit van LUX binnen Luxemburg en de buurlanden. De economische impactanalyse maakt gebruik van het algemeen erkende Input-Output-model van Nobelprijswinnaar Leontief. Deze methode gebruikt een macro-economische benadering om de bredere economische effecten van uitgaven en investeringen op de nationale economie te berekenen. 

Resultaten
De totale economische impact van LUX (direct, indirect, geïnduceerd en katalytisch) bedraagt ongeveer €9,2 miljard in BBP en 90.000 banen. 

  • De directe impact op de luchthaven bedraagt €1,6 miljard en 7.000 banen. 
  • De indirecte impact bedraagt €2,2 miljard in BBP en 24.000 banen, waarbij een kwart van deze economische activiteit binnen Luxemburg plaatsvindt en de rest in de (buurlanden). 
  • De geïnduceerde impact van loonuitgaven is het grootste deel van de impact, met €2,4 miljard in BBP en 30.000 banen. 
  • De luchtverbindingen faciliteren het toerisme, wat goed is voor €1,7 miljard in BBP en 24.000 banen. 
  • Daarnaast draagt de katalytische impact van productiviteitseffecten bij met €1,1 miljard aan BBP en 4.500 banen.