Publicatie
Sneller en beter? Onderzoek naar de toekenning van extra ondersteuning binnen passend onderwijs
Passend onderwijs vraagt soms om extra ondersteuning. Extra ondersteuning wordt aangevraagd door de school en toegekend vanuit het samenwerkingsverband. Dit rapport geeft zicht op hoe het aanvraag- en toekenningsproces proces in de praktijk verloopt. Concreet: kan het sneller of beter?
Inleiding
Scholen kunnen voor het bieden van passend onderwijs, extra ondersteuning aanvragen. Hierbij is het belangrijk dat er tijdig passende ondersteuning wordt geregeld, zodat de leerling zich goed kan ontwikkelen en mee kan doen op school. Dit kan gaan om extra begeleiding in de klas, aanpassingen in het lesaanbod of tijdelijke ondersteuning buiten de reguliere setting. Het doel is dat iedere leerling een plek vindt waar hij of zij tot zijn recht komt.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft Sardes en SEO gevraagd om de kwaliteit en de snelheid van het proces van toekennen, te onderzoeken. Specifieke aandacht gaat hierbij naar de samenwerking en afstemming tussen de ouders, de school en het betrokken samenwerkingsverband (SWV).
Methode
Startpunt van het onderzoek is een enquête onder de samenwerkingsverbanden (SWV). Ongeveer de helft van de SWV’s heeft de enquête ingevuld. Aanvullend geven casestudies zicht op de ervaringen vanuit alle betrokkenen bij 15 toekenningsprocedures: het SWV, de school en de ouders (en soms ook de leerling).
Resultaten
Op basis van de enquêteresultaten blijkt dat SWV’s over het geheel genomen tevreden zijn over hoe de toekenning verloopt. Ook blijkt dat de meeste aanvragen binnen enkele weken worden afgerond. De casestudies geven zicht op de nuances: zo hangt de kwaliteit en snelheid van het proces af van de samenwerking tussen het SWV en de school. Ook is het proces kwetsbaar. In bepaalde situaties – zoals bij een schoolwisseling, een onduidelijk dossier of verschil van inzicht tussen school en ouders – kan de toekenning significante vertraging oplopen.
Aanbevelingen
Voor het (nog) beter en sneller toekennen formuleren we een aantal aanbevelingen:
- Vraag het samenwerkingsverband om vanaf het begin mee te denken
- Zorg dat de school haar werkproces goed laat aansluiten op de aanvraag
- Investeer in een goede relatie met ouders om het proces te versnellen
- Leg procedures binnen het samenwerkingsverband duidelijk vast
Publicatie gegevens
Heeft u vragen over deze publicatie?
Neem contact op met onze expert of vul ons contactformulier in. Wij zullen zo spoedig mogelijk reageren op uw vragen.
Djoerd de Graaf
"*" geeft vereiste velden aan