Achtergrond
Als reactie op de uitdagingen als gevolg van de COVID-19-pandemie en de toenemende concurrentie in de regio, heeft de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS een uitgebreid herstructureringsprogramma doorgevoerd. In dit kader heeft SAS SEO Economisch Onderzoek gevraagd een analyse uit te voeren van de economische impact van het bedrijf in Scandinavië.

Methode
Deze studie richt zich op de activiteiten van SAS in, vanuit en naar Scandinavië in 2024. Daarbij vallen alle passagiersvluchten die door SAS worden uitgevoerd en de bijbehorende luchthavens in Scandinavië binnen de scope. Het onderzoek begint met een beoordeling van de SAS-activiteiten op het gebied van connectiviteit. We analyseren de economische verwevenheid tussen alle sectoren door toepassing van een Input-Outputmodel op de luchtvaart. Dit maakt het mogelijk om te beoordelen hoe luchtvaart- en luchthavenactiviteiten, inclusief hun werkgelegenheidseffecten, via een “sneeuwbaleffect” doorwerken in de economie.

Resultaten
SAS biedt connectiviteit via 13 duizend directe vluchten per week, met een jaarlijks totaal passagiersvolume van 37,3 miljoen. De luchtvaartmaatschappij handhaaft sterke connectiviteit binnen Scandinavië en met belangrijke mondiale knooppunten, met vluchten van en naar 32 Scandinavische luchthavens—variërend van kleine regionale vliegvelden in afgelegen gebieden tot grote hoofdstedelijke luchthavens zoals Oslo, Stockholm en Kopenhagen. Het marktaandeel binnen afzonderlijke Scandinavische landen ligt tussen de 25% en 77%. Het totale marktaandeel in Scandinavië bedraagt 29%, wat betekent dat ongeveer één op de drie vluchten die vertrekken vanaf een Scandinavische luchthaven door SAS wordt uitgevoerd. De luchtvaartmaatschappij biedt directe verbindingen naar 139 internationale bestemmingen in 41 landen. Opvallend is dat luchthaven Kopenhagen (CPH) dagelijkse verbindingen heeft met 7 van de 10 belangrijkste mondiale hub-luchthavens, wat uitgebreide wereldwijde connectiviteit mogelijk maakt. CPH fungeert als de primaire hub van SAS en vergemakkelijkt naadloze internationale reizen naar Scandinavië en Noord-Europa in bredere zin, via zijn goed geïntegreerde netwerk.

Via zijn activiteiten draagt SAS direct €3,9 miljard bij aan het BBP en aan 23 duizend banen via de eigen operaties en activiteiten op luchthavens. Indirect ondersteunen zij €4 miljard aan BBP en 29 duizend banen via de inkoop van goederen en diensten. Daarnaast leveren geïnduceerde effecten van loonkosten een bijdrage van €2,5 miljard aan het BBP en 23 duizend banen op. De katalytische impact van gerelateerde activiteiten uit vervolgsectoren bedraagt in totaal €7,5 miljard en 65 duizend banen. Ongeveer een derde hiervan komt uit toerisme, terwijl de rest kan worden toegeschreven aan productiviteit, agglomeratievoordelen, innovatie in de dienstensector en handel en toegang tot internationale markten. In totaal is de activiteit van SAS gerelateerd aan 1,4% van het Scandinavische BBP (€17,9 miljard) en 1,3% van de beroepsbevolking (141.000 banen).