Resultaten
Toegepast onderzoek voor en met bedrijven
SEO Economisch Onderzoek heeft een econometrische effectmeting uitgevoerd van de bijdrage van de Toegepaste Onderzoek Organisaties aan de innovatiekracht en het verdienvermogen van het Nederlandse bedrijfsleven.
De economische impact van SAS
SAS heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd een analyse uit te voeren van haar economische impact in Scandinavië. Door het Input-Outputmodel toe te passen op de luchtvaart, analyseren we de economische verbanden tussen alle sectoren en kunnen we beoordelen hoe luchtvaartgerelateerde activiteiten, inclusief de werkgelegenheidseffecten, de economie beïnvloeden via een “sneeuwbaleffect”.
Nadere evaluatie Wet Beloningsbeleid Financiƫle Ondernemingen
De Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen legt een bonusplafond op om beloningen in de financiële sector beheerst en transparant te houden. Dit rapport onderzoekt de gevolgen van deze wet voor beloningsstructuren, arbeidsmobiliteit en het vestigingsklimaat.
Meer doen met beter; Perspectief productieontwikkeling overheid
De overheid staat voor ingrijpende maatschappelijke opgaven terwijl de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Dit vraagt om inzicht in hoe we de arbeidsproductiviteit binnen de overheid meten én hoe deze effectief kan worden beïnvloed.
Bekwaamheid van aanstaande leraren; Wat weten we uit bestaand onderzoek?
Hoe bekwaam zijn leraren aan het einde van hun opleiding of aan het begin van hun loopbaan? Dit rapport brengt bestaande inzichten samen op basis van zeven verschillende bronnen, met de wettelijke bekwaamheidseisen als uitgangspunt.
Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2024
SEO heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het prijsniveau op Schiphol vergeleken met dat van twaalf concurrerende luchthavens.
De complexiteit van vereenvoudiging; praktijklessen om beleid te vereenvoudigen
Er is de laatste jaren veel aandacht voor complex overheidsbeleid, zoals het toeslagenstelsel. Maar hoe ontstaat die complexiteit eigenlijk? En waarom blijkt het zo lastig om beleid echt te vereenvoudigen?
Toegankelijkheid van het luchtruim bij afgelegen Finse en Europese regio's
Toegankelijkheid van het luchtruim van afgelegen gebieden met een lage passagiersvraag is vaak afhankelijk van overheidssubsidies, zoals Public Service Obligations (PSOs), om de essentiële connectiviteit in stand te houden. Deze studie van drie Finse routes toont aan dat luchtvaartdiensten niet commercieel levensvatbaar zijn zonder aanzienlijke steun, waarbij subsidies en kruissubsidies ongeveer driekwart van de vliegkosten dekken. De resulterende economische impact op de afgelegen regio's, geschat op €19 miljoen, weerspiegelt de omvang van de verstrekte subsidies.