Resultaten
Het onderzoek laat zien dat Europese luchthavens bijdragen aan het bbp met circa €121 miljard in directe effecten. De indirecte effecten per jaar bedragen circa €89 miljard. In totaal, inclusief katalytische effecten, laten de schattingen zien dat luchtvaart circa met €505 miljard bpp bijdraagt aan de Europese economie. Dit staat gelijk aan circa tussen de 2 en 3 procent van de Europese economie. Het aandeel in werkgelegenheid ligt iets boven de 3 procent. Uit een verdere analyse over de periode 2004-2019 voor alle Europese luchthavens volgt dat een tien procent toename in directe connectiviteit (aantal vluchten) resulteert in een toename van een half procent van de economische activiteiten (gemeten in bbp). Tot slot laat het onderzoek een samenhang zien tussen luchtvaart en bredere welvaartsdoelen, deze samenhang kan niet los gezien worden van het directe economische effect. De externe klimaateffecten van de Europese luchtvaart in 2019 bedragen naar schatting 211 Mt CO2.

Het onderzoek
SEO heeft in opdracht van ACI EUROPE de regionale economische en brede impact van luchthavens in kaart gebracht. ACI EUROPE vertegenwoordigt met meer dan 500 luchthavens meer dan 90 procent van alle luchthavens in Europa en enkele landen rondom Europa (Turkije, Oezbekistan, etc.). Naast de analyse van traditionele economische effecten van luchtvaart op economische groei (gemeten in BBP) en werkgelegenheid, is er in de studie aandacht voor de klimaatimpact van luchtvaart. Ook kijkt de studie naar de samenhang tussen luchtvaart (bereikbaarheid) en de sustainable development goals en past het een set aan verschillende econometrische technieken toe om zo goed als mogelijk de tweezijdige relatie (endogeniteit) tussen luchtvaart en economische ontwikkeling te adresseren.

Gebruikte methoden
Het onderzoek combineert input-output modellering met econometrische paneldata technieken. Voor het onderzoek is informatie verzameld onder de leden van ACI EUROPE.