Team

Erik Brouwer

Erik Brouwer is hoofd van het cluster Mededinging, Luchtvaart en Innovatie bij SEO Economisch Onderzoek. Erik heeft meer dan 25 jaar ervaring met toegepast economisch onderzoek en advieswerk op het gebied van Big Data Science. Tevens is hij specialist in het meten en mitigeren van risico’s, mededinging en innovatie en het meten van klantvoorkeuren en de betalingsbereidheid voor producten en diensten voor diverse sectoren.

Erik objectiveert en rationaliseert de keuzes van een klant door het ontvlechten en isoleren van de belangrijkste effecten aan de hand van Big Data Science en economische theorie. Erik is tevens hoogleraar Mededinging en Innovatie aan de Universiteit van Tilburg.

Erik heeft leiding gegeven aan onderzoeksopdrachten en adviestrajecten voor bedrijven, advieskantoren, branche organisaties, toezichthouders en (lokale) overheden in binnen- en buitenland en heeft ervaring met toegepast economisch onderzoek en advieswerk. Hij is gespecialiseerd in het toepassen van kwantitatieve methoden door gebruik te maken van Big Data Science. Erik objectiveert en rationaliseert keuzes die zijn klanten kunnen maken door het ontvlechten en isoleren van de belangrijkste effecten. Hierdoor kunnen bedrijven hun strategie toetsen en bepalen. Ook heeft hij voor diverse klanten nieuwe markten systematisch verkend en de prijs bepaald van (nieuwe) diensten en producten rekening houdend met de voorkeuren van afnemers en concurrenten.

Erik studeerde econometrie aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1990 tot 1999 werkte hij ook voor SEO Economisch Onderzoek. In 1997 promoveerde hij als SEO-er bij de UvA. Zijn proefschrift luidt “Into Innovation: determinants and indicators”. Van 1999-2001 werkte hij voor Dialogic als Innovatie expert. Van 2001 tot 2012 werkte hij bij PwC. Hij was daar Director Deals als o.a. Big Data Scientist en mededings en pricing-expert.

Van 2012 tot 2017 werkte hij in de private sector bij LeasePlan als directeur Risk Management. Hij was daar verantwoordelijk voor asset en credit risk en het vaststellen van de kostprijs van de producten en diensten van LeasePlan. Sinds 2017 is Erik weer werkzaam bij SEO Economisch Onderzoek als clusterhoofd Big Data Science.

Naast zijn werk bij SEO is Erik ook member van de Tilburg Law and Economic Center (Tilec) gelieerd aan de UvT. Tevens is Erik lid van de ACM Academieraad.

Erik publiceert regelmatig in wetenschappelijke tijdschriften en vakliteratuur over innovatie, mededinging, media en pricing vraagstukken.

Wilt u weten wat Erik voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan direct contact met hem op:

e.brouwer@seo.nl

06 5131 7003