Publicaties
Sneller en beter? Onderzoek naar de toekenning van extra ondersteuning binnen passend onderwijs
Soms hebben leerlingen in het onderwijs extra ondersteuning nodig. Deze wordt aangevraagd door de school en toegekend vanuit het samenwerkingsverband. Dit rapport geeft zicht op hoe het aanvraag- en toekenningsproces proces in de praktijk verloopt. Concreet: kan het sneller of beter?
2025-99
De aanhouder re-integreert
De Buzinezzclub begeleidt jongeren aan de onderkant van de arbeidsmarkt naar opleidingen, werk of ondernemerschap via een intensief programma. Hoe effectief is dit programma?
2024-53
Voor iedere jongere een duurzame plek; succesvolle schoolloopbanen en arbeidsmarktintrede van Haagse jongeren
Per 2026 gaat de Wet van school naar duurzaam werk in werking. De gemeente Den Haag wil vooruitlopend op de Wet inzicht in de situatie van jongeren in Den Haag op het gebied van onderwijs, werk en zelfredzaamheid.
2024-119
Schoolslag in perspectief; afweging rondom de herinvoering van schoolzwemmen
Dit onderzoek geeft inzicht in de kosten en baten van zes scenario's voor herinvoering schoolzwemmen.
2025-69
Arbeidsmarktpositie van jonge fiscalisten 2024
Jonge fiscalisten hebben nog steeds een sterke arbeidsmarktpositie. Ze vinden snel een baan, hebben relatief vaak een vast contract en krijgen een goed salaris. De instroom neemt bij de meeste fiscale kantoren toe, maar zij verwachten ook het komende jaar nog meer belastingadviseurs nodig te hebben.
2024-141
Taken en vaardigheden op het werk, 2012-2024; ontwikkeling van vraag en aanbod van werktaken op basis van de Nederlandse Skills Survey
In de Nederlandse Skills Survey (NSS) staat de ontwikkeling van het belang van werktaken en de effectiviteit waarmee deze worden uitgevoerd centraal. Met de NSS is inzichtelijk gemaakt welke werktaken belangrijker zijn geworden, in hoeverre de vaardigheden van werkenden zich daaraan hebben aangepast en welke rol leven lang leren en nieuwe technologie daarbij spelen.
2024-156
Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024
Hoe vordert het programma School en Omgeving?
2025-45
Van tijdelijke opvang naar duurzame deelname
Voor het ministerie van OCW monitoren SEO en Sardes hoe het de Oekraïense kinderen en jongeren vergaat in het Nederlandse onderwijs. In dit tweede rapport komt de uitfasering van de tov’s aan bod, evenals de doorstroom van leerlingen naar het regulier onderwijs, de toegankelijkheid van het reguliere onderwijs en de knelpunten die zich daarbij voordoen.
2024-137
Zonder diploma de arbeidsmarkt op?
Mbo-studenten die zonder diploma of startkwalificatie het onderwijs verlaten, komen zelden terecht bij hun voormalige stage- of leerwerkbedrijf. Dit aandeel blijft al jaren stabiel en ligt beduidend hoger bij bbl’ers dan bij bol’ers. De cijfers laten zien dat ‘groenpluk’ geen belangrijke verklaring is voor de toename van het aantal voortijdig schoolverlaters.
2025-20, 2025-21
Meerjarig landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2022-2023
Hoe werd het programma School en Omgeving vormgegeven in schooljaar 2022-2023?
2025-10