Publicaties
Schoolslag in perspectief; afweging rondom de herinvoering van schoolzwemmen
Dit onderzoek geeft inzicht in de kosten en baten van zes scenario's voor herinvoering schoolzwemmen.
2025-69
Arbeidsmarktpositie van jonge fiscalisten 2024
Jonge fiscalisten hebben nog steeds een sterke arbeidsmarktpositie. Ze vinden snel een baan, hebben relatief vaak een vast contract en krijgen een goed salaris. De instroom neemt bij de meeste fiscale kantoren toe, maar zij verwachten ook het komende jaar nog meer belastingadviseurs nodig te hebben.
2024-141
Taken en vaardigheden op het werk, 2012-2024; ontwikkeling van vraag en aanbod van werktaken op basis van de Nederlandse Skills Survey
In de Nederlandse Skills Survey (NSS) staat de ontwikkeling van het belang van werktaken en de effectiviteit waarmee deze worden uitgevoerd centraal. Met de NSS is inzichtelijk gemaakt welke werktaken belangrijker zijn geworden, in hoeverre de vaardigheden van werkenden zich daaraan hebben aangepast en welke rol leven lang leren en nieuwe technologie daarbij spelen.
2024-156
Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024
Hoe vordert het programma School en Omgeving?
2025-45
Van tijdelijke opvang naar duurzame deelname
Voor het ministerie van OCW monitoren SEO en Sardes hoe het de Oekraïense kinderen en jongeren vergaat in het Nederlandse onderwijs. In dit tweede rapport komt de uitfasering van de tov’s aan bod, evenals de doorstroom van leerlingen naar het regulier onderwijs, de toegankelijkheid van het reguliere onderwijs en de knelpunten die zich daarbij voordoen.
2024-137
Meerjarig landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2022-2023
Hoe werd het programma School en Omgeving vormgegeven in schooljaar 2022-2023?
2025-10
Eerste voortgangsrapportage monitor Werkagenda & Stagepact, prioriteit 2
In het tweede rapport van de monitor Werkagenda/Stagepact staat de analyse van de kwaliteitsagenda's centraal.
2024-152
Studiekeuze in beweging
De meeste maatregelen om studenten te sturen naar opleidingen in tekortsectoren zijn maar beperkt effectief.
2024-105
Inzet van andere professionals voor de aanpak van het lerarentekort
De regeling Andere dag- en weekindeling G5 is een maatregel ter bestrijding van het lerarentekort, waarmee scholen uit de G5 een deel van de onderwijstijd konden laten invullen door andere professionals dan de bevoegde leerkracht. Dit is het eindrapport van monitoring en evaluatie van de regeling.
2024-62
Doelstellingenmonitor passend onderwijs
De doelstellingenmonitor passend onderwijs volgt de voortgang op de zeven doelstellingen van de Verbeteraanpak. Dit rapport bevat de resultaten van de tweede meting.
2024-42, 2024-43