Publicaties
Voor iedere jongere een duurzame plek; succesvolle schoolloopbanen en arbeidsmarktintrede van Haagse jongeren
Per 2026 gaat de Wet van school naar duurzaam werk in werking. De gemeente Den Haag wil vooruitlopend op de Wet inzicht in de situatie van jongeren in Den Haag op het gebied van onderwijs, werk en zelfredzaamheid.
2024-119
Schoolslag in perspectief; afweging rondom de herinvoering van schoolzwemmen
Dit onderzoek geeft inzicht in de kosten en baten van zes scenario's voor herinvoering schoolzwemmen.
2025-69
Van tijdelijke opvang naar duurzame deelname
Voor het ministerie van OCW monitoren SEO en Sardes hoe het de Oekraïense kinderen en jongeren vergaat in het Nederlandse onderwijs. In dit tweede rapport komt de uitfasering van de tov’s aan bod, evenals de doorstroom van leerlingen naar het regulier onderwijs, de toegankelijkheid van het reguliere onderwijs en de knelpunten die zich daarbij voordoen.
2024-137
Meerjarig landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2022-2023
Hoe werd het programma School en Omgeving vormgegeven in schooljaar 2022-2023?
2025-10
Evaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5; eindrapportage
Het lerarentekort in het primair onderwijs is het grootst in de G5. Deze eindevaluatie rapporteert over de getroffen maatregelen om het tekort terug te dringen.
2025-13
Eerste voortgangsrapportage monitor Werkagenda & Stagepact, prioriteit 2
In het tweede rapport van de monitor Werkagenda/Stagepact staat de analyse van de kwaliteitsagenda's centraal.
2024-152
Kansengelijkheid in het Curaçaose onderwijs
Dit onderzoek richt zich op de verbetering van kansengelijkheid in het Curaçaose onderwijs. In het Programma Mehorashon di Enseñansa, het meerjarig herstelprogramma voor het onderwijs in Curaçao in de periode 2023-2028, is kansengelijkheid één van de belangrijke doelen. Het begrip kansengelijkheid is echter niet eenduidig gedefinieerd, wat het risico versterkt dat het probleem niet in de kern wordt aangepakt. Een gedegen analyse van de stand van zaken en wat ervoor nodig is om kansengelijkheid te bevorderen ontbreekt tot op heden. Het onderzoek is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek in samenwerking met de University of Curaçao, in opdracht van het Curaçaose ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS).
2024-153
Nulmeting evaluatie tijdelijke Wet Tijdelijke Nieuwkomersvoorzieningen in het onderwijs
Om voldoende onderwijsplekken te realiseren voor nieuwkomers is de Wet Tijdelijke Nieuwkomersvoorzieningen in werking getreden. SEO evalueert deze wet samen met Sardes, waarvan dit het eerste rapport is.
2024-164
Ondersteuning aan onderwijs voor nieuwkomers; Evaluatie van de subsidie LOWAN-po 20-24
LOWAN-po voerde in de periode 2020-2024 haar beoogde activiteiten uit naar de tevredenheid van betrokken po-scholen. In de toekomst kan LOWAN-po zich sterker richten op het ondersteunen van reguliere scholen met nieuwkomers in reguliere klassen en haar (financiële) verantwoordingsstructuur verder verbeteren.
2024-132
Een uitgelezen kans voor nieuwkomers? Eindrapportage evaluatie pilot alternatieve examinering Nederlands voor nieuwkomers
Minstens 220 leerlingen van 30 scholen hebben deelgenomen aan de pilot waarbij nieuwkomersleerlingen een alternatief examen mochten maken in plaats van het centraal examen Nederlands. Deelnemende leerlingen halen een hoger cijfer voor Nederlands in vergelijking met vergelijkbare niet-deelnemers, maar niet voor andere vakken.
2024-114