Publicaties
Evaluatie Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken. Onderzoeksperiode 2017-2023
De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) heeft in de periode van 2017 tot en met 2023 een toegankelijke, kwalitatief goede en doelmatige klacht- en geschilafdoening gerealiseerd.
2025-67
Monitor netwerkkwaliteit en staatsgaranties
De monitor toont dat connectiviteit en netwerkkwaliteit in 2024 voor de meeste luchthavens -waaronder Schiphol- iets hoger liggen dan in dezelfde periode in 2023. De groei vlakt af.
2025-71
Terugverdientijd in de ambulante handel
Deze studie analyseert of de terugverdientijd van investeringen in de ambulante handel sinds 2021 is veranderd, dit blijkt niet het geval.
2025-16
CO2-plafond Schiphol en markttoegang voor luchtvaartmaatschappijen
Deze studie analyseert de mogelijke juridische en economische gevolgen van het voorgestelde CO2-plafond voor vertrekkende internationale vluchten vanuit Nederland.
2025-25
Niet-CO2 klimaateffecten van de luchtvaart in MKBA
Deze studie analyseert hoe de kosten van luchtvaartgerelateerde niet-CO2 klimaateffecten meegenomen dienen te worden in maatschappelijke kosten-batenanalyse, rekening houdend met de onzekerheid van de precieze omvang van deze effecten.
2024-158
Quickscan terugverdientijd festivals en evenementen in Amsterdam
In Amsterdam bestaat voor grote evenementen en festivals schaarste aan vergunningen. De gemeente dient bij het vaststellen van de looptijd van die vergunningen rekening te houden met de terugverdientijd van gedane investeringen voor een gemiddeld efficiënte toetreder. Deze quickscan bespreekt de eerste bevindingen voor de onderbouwing van de looptijd van vergunningen voor aanbieders van evenementen en festivals in Amsterdam en verkent mogelijke andere economische argumenten voor de onderbouwing van de looptijd van deze vergunningen.
2025-83
Review op artikel bestemmingenanalyse en vliegbewegingen
Deze notitie beoordeelt een alternatieve (reken)methode voor het benodigde aantal vliegbewegingen voor de internationale verbondenheid via luchtvaart vanuit Nederland.
2025-35
De economische impact van SAS
SAS heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd een analyse uit te voeren van haar economische impact in Scandinavië. Door het Input-Outputmodel toe te passen op de luchtvaart, analyseren we de economische verbanden tussen alle sectoren en kunnen we beoordelen hoe luchtvaartgerelateerde activiteiten, inclusief de werkgelegenheidseffecten, de economie beïnvloeden via een “sneeuwbaleffect”.
2025-87
Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2024
SEO heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het prijsniveau op Schiphol vergeleken met dat van twaalf concurrerende luchthavens.
2025-26
Toegankelijkheid van het luchtruim bij afgelegen Finse en Europese regio’s
Toegankelijkheid van het luchtruim van afgelegen gebieden met een lage passagiersvraag is vaak afhankelijk van overheidssubsidies, zoals Public Service Obligations (PSOs), om de essentiële connectiviteit in stand te houden. Deze studie van drie Finse routes toont aan dat luchtvaartdiensten niet commercieel levensvatbaar zijn zonder aanzienlijke steun, waarbij subsidies en kruissubsidies ongeveer driekwart van de vliegkosten dekken. De resulterende economische impact op de afgelegen regio's, geschat op €19 miljoen, weerspiegelt de omvang van de verstrekte subsidies.
2025-72