Publicaties
Groeiscenario voor SAS op luchthaven Kopenhagen
SAS fungeert als een cruciale hub-luchtvaartmaatschappij voor Scandinavië, die de regio verbindt met wereldwijde markten en essentiële mobiliteit biedt die economische integratie in Noord-Europa bevordert. Aan de hand van de methodologie en aannames die worden beschreven in het SAS Economic Impact Report (SEO, 2025), kwantificeert deze prognose de bijdrage van de activiteiten van SAS op de luchthaven van Kopenhagen (CPH) in 2030 in een groeiscenario.
2025-156
Update prijsmodule ten behoeve van Aeolus; technisch achtergronddocument
Deze notitie betreft de achtergrondinformatie bij het actualiseren van de geschatte wereldwijde ticketprijzen in de luchtvaart ten behoeve van het nationaal luchtvaartmodel AEOLUS.
2024-138
Leermiddelen in het voortgezet onderwijs; Cijfers over de jaren 2018 tot en met 2024
Deze analyse toont de (prijs)ontwikkelingen van leermiddelen in het voortgezet onderwijs in de periode 2018-2024 met extra aandacht voor het effect van de introductie van LiFo-leermiddelen.
2024-129
Terugverdientijd festivals en evenementen in Amsterdam
De terugverdientijd is een factor bij het bepalen van de looptijd van vergunningen voor evenementen. De evenementensector kent geringe investeringen in vaste activa en streeft per editie naar een sluitende begroting. Tegelijkertijd volgt uit dit onderzoek dat de gemiddelde organisator van evenementen een ingroeipad en dus terugverdientijd van meerdere edities hanteert.
2025-106
Evaluatie Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken. Onderzoeksperiode 2017-2023
De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) heeft in de periode van 2017 tot en met 2023 een toegankelijke, kwalitatief goede en doelmatige klacht- en geschilafdoening gerealiseerd.
2025-67
Monitor netwerkkwaliteit en staatsgaranties: 2009-2024
De monitor toont dat connectiviteit en netwerkkwaliteit in 2024 voor de meeste luchthavens -waaronder Schiphol- iets hoger liggen dan in dezelfde periode in 2023. De groei vlakt af.
2025-71
Terugverdientijd in de ambulante handel
Deze studie analyseert of de terugverdientijd van investeringen in de ambulante handel sinds 2021 is veranderd, dit blijkt niet het geval.
2025-16
CO2-plafond Schiphol en markttoegang voor luchtvaartmaatschappijen
Deze studie analyseert de mogelijke juridische en economische gevolgen van het voorgestelde CO2-plafond voor vertrekkende internationale vluchten vanuit Nederland.
2025-25
Niet-CO2 klimaateffecten van de luchtvaart in MKBA
Deze studie analyseert hoe de kosten van luchtvaartgerelateerde niet-CO2 klimaateffecten meegenomen dienen te worden in maatschappelijke kosten-batenanalyse, rekening houdend met de onzekerheid van de precieze omvang van deze effecten.
2024-158
Quickscan terugverdientijd festivals en evenementen in Amsterdam
In Amsterdam bestaat voor grote evenementen en festivals schaarste aan vergunningen. De gemeente dient bij het vaststellen van de looptijd van die vergunningen rekening te houden met de terugverdientijd van gedane investeringen voor een gemiddeld efficiënte toetreder. Deze quickscan bespreekt de eerste bevindingen voor de onderbouwing van de looptijd van vergunningen voor aanbieders van evenementen en festivals in Amsterdam en verkent mogelijke andere economische argumenten voor de onderbouwing van de looptijd van deze vergunningen.
2025-83