Filters
Zoeken Jaargang
Expertise
Auteur
Type publicatie

Publicaties

Rapport

Evaluatie Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken. Onderzoeksperiode 2017-2023

De Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) heeft in de periode van 2017 tot en met 2023 een toegankelijke, kwalitatief goede en doelmatige klacht- en geschilafdoening gerealiseerd.

Governance Mededinging

2025-67

Rapport

Monitor netwerkkwaliteit en staatsgaranties

De monitor toont dat connectiviteit en netwerkkwaliteit in 2024 voor de meeste luchthavens -waaronder Schiphol- iets hoger liggen dan in dezelfde periode in 2023. De groei vlakt af.

Luchtvaart Mededinging

2025-71

Rapport

Terugverdientijd in de ambulante handel

Deze studie analyseert of de terugverdientijd van investeringen in de ambulante handel sinds 2021 is veranderd, dit blijkt niet het geval.

Mededinging

2025-16

Rapport

CO2-plafond Schiphol en markttoegang voor luchtvaartmaatschappijen

Deze studie analyseert de mogelijke juridische en economische gevolgen van het voorgestelde CO2-plafond voor vertrekkende internationale vluchten vanuit Nederland.

Luchtvaart Duurzaamheid en klimaat

2025-25

Rapport

Niet-CO2 klimaateffecten van de luchtvaart in MKBA

Deze studie analyseert hoe de kosten van luchtvaartgerelateerde niet-CO2 klimaateffecten meegenomen dienen te worden in maatschappelijke kosten-batenanalyse, rekening houdend met de onzekerheid van de precieze omvang van deze effecten.

Luchtvaart Duurzaamheid en klimaat

2024-158

Rapport

Quickscan terugverdientijd festivals en evenementen in Amsterdam

In Amsterdam bestaat voor grote evenementen en festivals schaarste aan vergunningen. De gemeente dient bij het vaststellen van de looptijd van die vergunningen rekening te houden met de terugverdientijd van gedane investeringen voor een gemiddeld efficiënte toetreder. Deze quickscan bespreekt de eerste bevindingen voor de onderbouwing van de looptijd van vergunningen voor aanbieders van evenementen en festivals in Amsterdam en verkent mogelijke andere economische argumenten voor de onderbouwing van de looptijd van deze vergunningen.

Gemeentelijk en regionaal beleid Mededinging

2025-83

Rapport

Review op artikel bestemmingenanalyse en vliegbewegingen

Deze notitie beoordeelt een alternatieve (reken)methode voor het benodigde aantal vliegbewegingen voor de internationale verbondenheid via luchtvaart vanuit Nederland.

Luchtvaart

2025-35

Rapport

De economische impact van SAS

SAS heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd een analyse uit te voeren van haar economische impact in Scandinavië. Door het Input-Outputmodel toe te passen op de luchtvaart, analyseren we de economische verbanden tussen alle sectoren en kunnen we beoordelen hoe luchtvaartgerelateerde activiteiten, inclusief de werkgelegenheidseffecten, de economie beïnvloeden via een “sneeuwbaleffect”.

Luchtvaart

2025-87

Rapport

Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2024

SEO heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het prijsniveau op Schiphol vergeleken met dat van twaalf concurrerende luchthavens.

Luchtvaart

2025-26

Rapport

Toegankelijkheid van het luchtruim bij afgelegen Finse en Europese regio’s

Toegankelijkheid van het luchtruim van afgelegen gebieden met een lage passagiersvraag is vaak afhankelijk van overheidssubsidies, zoals Public Service Obligations (PSOs), om de essentiële connectiviteit in stand te houden. Deze studie van drie Finse routes toont aan dat luchtvaartdiensten niet commercieel levensvatbaar zijn zonder aanzienlijke steun, waarbij subsidies en kruissubsidies ongeveer driekwart van de vliegkosten dekken. De resulterende economische impact op de afgelegen regio's, geschat op €19 miljoen, weerspiegelt de omvang van de verstrekte subsidies.

Doorrekening van beleid en ramingen Luchtvaart Mededinging

2025-72