Publicaties
Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2024
SEO heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het prijsniveau op Schiphol vergeleken met dat van twaalf concurrerende luchthavens.
2025-26
Destination 2050
Deze DESTINATION 2050-routekaart biedt een update van het ambitieuze pad naar een net zero transitie van de luchtvaart in 2050, zoals gepubliceerd in 2021. Het rapport is gebaseerd op een bottom-up analyse met behulp van het SEO NetCost model en beoordeelt de impact en kosten van de belangrijkste emissiereductiemaatregelen. Het identificeert vijf belangrijke bronnen van CO2-reductie, waaronder technologische vooruitgang, alternatieve brandstoffen en economische maatregelen.
2025-48
Quickscan van de economische impact van de luchthaven van Luxemburg
Deze quickscan kwantificeert de economische impact van de Luxemburgse luchthaven. De totale economische impact van LUX binnen Luxemburg bedraagt ongeveer €6,5 miljard aan bruto binnenlands product en 55 duizend banen. De extra impact op de buurlanden voegt daar € 2,7 miljard en 35 duizend banen aan toe.
2025-29
The economic and social impact of European airports and air connectivity
SEO heeft in opdracht van ACI EUROPE de regionale economische en brede impact van luchthavens in kaart gebracht.
2024-125A
Monitor netwerkkwaliteit en staatgaranties
In 2023 stijgt het aanbod van bestemmingen en connectiviteit in Nederland en de luchthavens om ons heen. Schiphol behoort nog wel tot de internationale kopgroep, maar is niet langer koploper in connectiviteit en netwerkkwaliteit.
2024-69
Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen
SEO heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het prijsniveau op Schiphol vergeleken met dat van twaalf concurrerende luchthavens.
2024-65
Schiphol: krimpen of verduurzamen?
Milieu- en geluidmaatregelen, waaronder een hogere vliegbelasting, zijn veel beter voor de brede welvaart dan krimp van Schiphol.
2023-27
Betekenis van de transferpassagiers op Schiphol
Wat is de betekenis van de transferpassagiers op Schiphol voor de internationale bereikbaarheid van Nederland?
2023-88
Monitor netwerkkwaliteit en staatsgaranties
Op Schiphol, de regionale luchthavens en de buitenlandse benchmarkluchthavens zet het herstel van het aanbod van bestemmingen en connectiviteit in 2022 door.
2023-122
Minder banen door krimp
Het kabinet wil de komende jaren op Schiphol niet meer dan 440.000 vluchten toelaten. Dit rapport onderzoekt de effecten van dit besluit op de werkgelegenheid en toegevoegde waarde in de luchtvaart.
2023-58