Publicaties
CO2-plafond Schiphol en markttoegang voor luchtvaartmaatschappijen
Deze studie analyseert de mogelijke juridische en economische gevolgen van het voorgestelde CO2-plafond voor vertrekkende internationale vluchten vanuit Nederland.
2025-25
De economische impact van SAS
SAS heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd een analyse uit te voeren van haar economische impact in Scandinavië. Door het Input-Outputmodel toe te passen op de luchtvaart, analyseren we de economische verbanden tussen alle sectoren en kunnen we beoordelen hoe luchtvaartgerelateerde activiteiten, inclusief de werkgelegenheidseffecten, de economie beïnvloeden via een “sneeuwbaleffect”.
2025-87
Toegankelijkheid van het luchtruim bij afgelegen Finse en Europese regio’s
Toegankelijkheid van het luchtruim van afgelegen gebieden met een lage passagiersvraag is vaak afhankelijk van overheidssubsidies, zoals Public Service Obligations (PSOs), om de essentiële connectiviteit in stand te houden. Deze studie van drie Finse routes toont aan dat luchtvaartdiensten niet commercieel levensvatbaar zijn zonder aanzienlijke steun, waarbij subsidies en kruissubsidies ongeveer driekwart van de vliegkosten dekken. De resulterende economische impact op de afgelegen regio's, geschat op €19 miljoen, weerspiegelt de omvang van de verstrekte subsidies.
2025-72
Destination 2050
Deze DESTINATION 2050-routekaart biedt een update van het ambitieuze pad naar een net zero transitie van de luchtvaart in 2050, zoals gepubliceerd in 2021. Het rapport is gebaseerd op een bottom-up analyse met behulp van het SEO NetCost model en beoordeelt de impact en kosten van de belangrijkste emissiereductiemaatregelen. Het identificeert vijf belangrijke bronnen van CO2-reductie, waaronder technologische vooruitgang, alternatieve brandstoffen en economische maatregelen.
2025-48
Quickscan van de economische impact van de luchthaven van Luxemburg
Deze quickscan kwantificeert de economische impact van de Luxemburgse luchthaven. De totale economische impact van LUX binnen Luxemburg bedraagt ongeveer €6,5 miljard aan bruto binnenlands product en 55 duizend banen. De extra impact op de buurlanden voegt daar € 2,7 miljard en 35 duizend banen aan toe.
2025-29
Slotmobiliteit op Schiphol
Welke effecten heeft het faciliteren van slothandel op de markttoegang van luchtvaartmaatschappijen, de marktwerking en daarmee op het efficiënte gebruik van de schaarse luchthavencapaciteit op Schiphol?
2024-145
The economic and social impact of European airports and air connectivity
SEO heeft in opdracht van ACI EUROPE de regionale economische en brede impact van luchthavens in kaart gebracht.
2024-125A
Betekenis van de transferpassagiers op Schiphol
Wat is de betekenis van de transferpassagiers op Schiphol voor de internationale bereikbaarheid van Nederland?
2023-88
Monitor netwerkkwaliteit en staatsgaranties: 2009-2022
Op Schiphol, de regionale luchthavens en de buitenlandse benchmarkluchthavens zet het herstel van het aanbod van bestemmingen en connectiviteit in 2022 door.
2023-122
Beoordeling strategie Groningen Airport Eelde 2024-2033
SEO evalueert in opdracht van de gemeente Tynaarlo, medeaandeelhouder van Groningen Airport Eelde, de door de luchthaven gepresenteerde toekomststrategie 2023-2033 en bijbehorende economische onderbouwing.
2023-124