Publicaties
Effecten persoonlijke dienstverlening WW naar migratieachtergrond
WW-klanten met een migratieachtergrond lijken door persoonlijke dienstverlening en/of handhaving vaker dan gemiddeld het werk te hervatten en uit de WW te stromen, maar deze verschillen zijn beperkt en door statistische onzekerheid omgeven.
2023-68
Uitzendmonitor 2022 Light
Deze nieuwe versie van de Uitzendmonitor beschrijft de omvang en ontwikkeling van uitzendwerk over de periode 2007-2021 (alleen tabellen en figuren).
2023-12
Arbeidsaanbod infrasector
Dit onderzoek brengt voor de infrasector het huidige en het verwachte toekomstige arbeidsaanbod vanuit opleidingen, zijinstroom en arbeidsmigratie in beeld.
2023-11
Evaluatie Nederland Leert Door
In het kader van een breed steun- en herstelpakket voor de bestrijding van de economische gevolgen van de coronacrisis, introduceerde het kabinet een pakket om scholing en ontwikkeling te stimuleren: het crisisprogramma Nederland Leert Door (kortweg: NL Leert Door).
2022-112
Langetermijneffecten van persoonlijke dienstverlening in WW; Effecten op kans op werk en uitstroom uit WW 30 maanden na WW-instroom
Persoonlijke dienstverlening door UWV heeft voor WW-klanten een significant positief effect op het vinden van werk en uitstroom uit de WW ten opzichte van alleen de basisdienstverlening.
2022-57
Ervaringen met persoonlijke dienstverlening door UWV in de WW
Persoonlijke dienstverlening heeft in vergelijking met alleen online dienstverlening een positieve invloed op de intentie, kwaliteit en intensiteit van het werkzoekgedrag van WW-klanten. De inzet van persoonlijke dienstverlening zorgt daarnaast ook voor een grotere klanttevredenheid.
2020-08
Effecten van persoonlijke dienstverlening op kans op werk en uitstroom uit de WW
Persoonlijke dienstverlening van UWV voor WW-klanten leidt twaalf maanden na instroom in de WW tot een grotere baankans en een lager beroep op de WW. Vooral bij WW-klanten met een relatief hoge werkhervattingskans neemt de baankans toe als gevolg van persoonlijke dienstverlening.
2021-17
De impact van de coronapandemie op de overgang onderwijs-arbeidsmarkt
De baankansen van starters zijn hersteld tot op het niveau van voor de coronapandemie, maar de ongelijkheid in baankansen tussen opleidingsniveaus is toegenomen. Daarnaast stellen 23 duizend jongeren hun arbeidsmarktintrede uit. Hierdoor daalt het aanbod op de arbeidsmarkt, met als gevolg dat het aantal nieuwe banen van jongeren is afgenomen.
Digitale werving en selectie
In de wervingsfase is het (indirect) gebruik van algoritmes de standaard, doordat werkgevers veelvuldig via sociale media of online HR-platforms vacatures verspreiden of actief naar kandidaten zoeken. Ruim één op de tien (vooral grotere) werkgevers zet algoritmes in bij het selecteren en beoordelen van kandidaten via geautomatiseerde voorselecties en/of (competentie)testen.
2022-62
Arbeidsmigratie in 2030
Aantal arbeidsmigranten in Nederland is de laatste jaren sterk gestegen en zal, afhankelijk van welk scenario men kiest, tot 2030 verder stijgen tot 850 duizend of 1,2 miljoen werknemers.
2022-61