Publicaties
Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’. Tranche 3 (tijdvak 1), eerste meting
Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes volgen de implementatie bij scholen, waarvan inmiddels een nieuw rapport naar de Tweede Kamer is gestuurd.
2025-101
Sneller en beter? Onderzoek naar de toekenning van extra ondersteuning binnen passend onderwijs
Soms hebben leerlingen in het onderwijs extra ondersteuning nodig. Deze wordt aangevraagd door de school en toegekend vanuit het samenwerkingsverband. Dit rapport geeft zicht op hoe het aanvraag- en toekenningsproces proces in de praktijk verloopt. Concreet: kan het sneller of beter?
2025-99
Bekwaamheid van aanstaande leraren; Wat weten we uit bestaand onderzoek?
Hoe bekwaam zijn leraren aan het einde van hun opleiding of aan het begin van hun loopbaan? Dit rapport brengt bestaande inzichten samen op basis van zeven verschillende bronnen, met de wettelijke bekwaamheidseisen als uitgangspunt.
2024-94
Voor iedere jongere een duurzame plek; succesvolle schoolloopbanen en arbeidsmarktintrede van Haagse jongeren
Per 2026 gaat de Wet van school naar duurzaam werk in werking. De gemeente Den Haag wil vooruitlopend op de Wet inzicht in de situatie van jongeren in Den Haag op het gebied van onderwijs, werk en zelfredzaamheid.
2024-119
Schoolslag in perspectief; afweging rondom de herinvoering van schoolzwemmen
Dit onderzoek geeft inzicht in de kosten en baten van zes scenario's voor herinvoering schoolzwemmen.
2025-69
Arbeidsmarktpositie van jonge fiscalisten 2024
Jonge fiscalisten hebben nog steeds een sterke arbeidsmarktpositie. Ze vinden snel een baan, hebben relatief vaak een vast contract en krijgen een goed salaris. De instroom neemt bij de meeste fiscale kantoren toe, maar zij verwachten ook het komende jaar nog meer belastingadviseurs nodig te hebben.
2024-141
Taken en vaardigheden op het werk, 2012-2024; ontwikkeling van vraag en aanbod van werktaken op basis van de Nederlandse Skills Survey
In de Nederlandse Skills Survey (NSS) staat de ontwikkeling van het belang van werktaken en de effectiviteit waarmee deze worden uitgevoerd centraal. Met de NSS is inzichtelijk gemaakt welke werktaken belangrijker zijn geworden, in hoeverre de vaardigheden van werkenden zich daaraan hebben aangepast en welke rol leven lang leren en nieuwe technologie daarbij spelen.
2024-156
Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024
Hoe vordert het programma School en Omgeving?
2025-45
Toekomstbestendig beroepsonderwijs in krimpregio’s; Analyses van de regionale context
Dit onderzoek laat de regionale context zien van de elf krimpregio’s in Nederland. Dit is – gezien de demografische veranderingen en de impact daarvan op het beroepsonderwijs in deze regio’s - van belang om een beeld te krijgen van de context waarin de plannen voor toekomstbestendig beroepsonderwijs worden ontwikkeld.
2025-03
Verkenning kosten en baten verbetering basisvaardigheden; kosten en baten voor werkgevers van scholing van werknemers
Veel volwassenen hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Dat zorgt voor problemen in het persoonlijke leven, maar ook in het werk. Wat zijn de effecten van scholing in basisvaardigheden?
2024-159