Publicaties
Een uitgelezen kans voor nieuwkomers? Eindrapportage evaluatie pilot alternatieve examinering Nederlands voor nieuwkomers
Minstens 220 leerlingen van 30 scholen hebben deelgenomen aan de pilot waarbij nieuwkomersleerlingen een alternatief examen mochten maken in plaats van het centraal examen Nederlands. Deelnemende leerlingen halen een hoger cijfer voor Nederlands in vergelijking met vergelijkbare niet-deelnemers, maar niet voor andere vakken.
2024-114
Voorkomen is beter dan genezen; Vroege uitval uit de zorgsector in kaart gebracht
Het merendeel van de afgestudeerden met een zorgdiploma werkt in de zorg. Uitstromers komen in aanpalende sectoren terecht. Werkomstandigheden en werktevredenheid spelen een rol bij uitstroom, maar zijn elders niet altijd beter.
2024-110
Studiekeuze in beweging
De meeste maatregelen om studenten te sturen naar opleidingen in tekortsectoren zijn maar beperkt effectief.
2024-105
Startrapportage werkagenda & stagepact: Prioriteit 2 Overgang onderwijs-arbeidsmarkt
Dit rapport dient als startpunt voor het meten van de voortgang van de doelstellingen van de Werkagenda mbo 2024-2027 en het Stagepact MBO 2023-2027.
2024-66
Het proces van stagematching in het mbo; Het perspectief van studenten en leerbedrijven
Mbo-studenten en leerbedrijven zien stagematching niet als dé oplossing voor stagediscriminatie. Het moet onderdeel zijn van een brede stagebegeleiding vanuit scholen, waarbij regelmatig contact tussen school, student en leerbedrijf van belang is.
2024-93
Inzet van andere professionals voor de aanpak van het lerarentekort
De regeling Andere dag- en weekindeling G5 is een maatregel ter bestrijding van het lerarentekort, waarmee scholen uit de G5 een deel van de onderwijstijd konden laten invullen door andere professionals dan de bevoegde leerkracht. Dit is het eindrapport van monitoring en evaluatie van de regeling.
2024-62
Doelstellingenmonitor passend onderwijs
De doelstellingenmonitor passend onderwijs volgt de voortgang op de zeven doelstellingen van de Verbeteraanpak. Dit rapport bevat de resultaten van de tweede meting.
2024-42, 2024-43
Een goede start voor Oekraïners?
Door de toestroom van Oekraïense ontheemden hebben schoolbesturen aanvullende mogelijkheden gekregen om het onderwijs voor deze leerlingen vorm te geven (Wet TOV). Dit onderzoek bekijkt de situatie rondom het onderwijs aan Oekraïners in den brede, en de Wet TOV in het specifiek.
2024-22
Resultaten van 10 jaar cultuureducatiebeleid
Dit rapport beschrijft de resultaten van 10 jaar cultuureducatiebeleid in de periode 2013-2022 en doet aanbevelingen voor toekomstig cultuureducatiebeleid.
2023-108
Doorstroomprogramma’s vmbo-mbo/havo. Evaluatie subsidies Actieplan Gelijke Kansen.
Tussen juni 2017 en oktober 2019 hebben bijna 800 vmbo-scholen subsidie gekregen voor een doorstroomstroomprogramma vmbo-mbo/havo. Lees hier hoe die programma’s invulling hebben gekregen en wat ze hebben opgeleverd.
2023-53