Publicaties
Het loslaten van de arbeidseis
Het gedeeltelijk loslaten van de arbeidseis voor kinderopvangvergoeding leidt tot jaarlijkse meerkosten voor de overheid van tussen €369 miljoen en €516 miljoen. Daarmee zijn de budgettaire effecten van deze tussenvorm beduidend kleiner dan bij volledige afschaffing van de arbeidseis.
2025-187
Dé kostprijs bestaat niet
Dit onderzoek toont aan dat de spreiding in kostprijzen in de kinderopvang substantieel is, ook binnen de afzonderlijke opvangvormen. Ergo, dé kostprijs bestaat niet. De kostprijsvariatie wordt deels verklaard door meetbare verschillen tussen organisaties, zoals eigendom van locaties, schaalgrootte, mate van VE-aanbod en mate van stedelijkheid van het gebied waarin de organisatie opereert.
2025-128
Besparen door te sparren? De budgettaire effecten van de cliëntgerichte consultatie- en adviesfunctie voor mensen met dementie en zeer ernstig probleemgedrag
De zorg voor mensen met dementie en zeer ernstig probleemgedrag is complex én kostbaar. De cliëntgerichte consultatie- en adviesfunctie (CCA) biedt ondersteuning aan zorgverleners in verpleeghuizen om beter met deze cliënten om te gaan. Dit rapport laat zien dat CCA soms een dure opname in een expertisecentrum kan voorkomen en daardoor leidt tot een besparing op de collectieve zorguitgaven.
2025-79
De impact van eenvoud; een verkenning naar de brede kosten en baten van eenvoudigere inkomensondersteuning
Eenvoudigere inkomensondersteuning leidt tot maatschappelijke baten voor huishoudens en de maatschappij in den brede. De kosten van vereenvoudiging komen vooral terecht bij de overheid en soms ook bij uitvoeringsorganisaties. Eenvoudigere uitvoering voor burgers, zonder dat de regelingen zelf worden aangepast, heeft waarschijnlijk hogere maatschappelijke baten dan kosten.
2024-149
Maatschappelijke kosten-batenanalyse en het beleidskompas; Past dat bij elkaar?
Notitie over de relatie tussen maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) en het Beleidskompas.
2024-143
Meer dan werk alleen; Een haalbaarheidsstudie naar het meten van brede baten en kosten van participatiebeleid
Het ministerie van SZW wenst inzicht in de haalbaarheid van studies naar de kosten en brede baten van instrumenten gericht op maatschappelijke participatie. Dit rapport bespreekt wat er al bekend is over de brede effecten van deze instrumenten. Ook behandelt het verschillende ideeën voor verder onderzoek naar brede effecten.
2024-120
Zorg voor de leerling; Kosten en baten van opleiding in de wijkverpleging
SEO heeft in opdracht van de stuurgroep investeringsakkoord opleiden wijkverpleging (IOW) onderzoek gedaan naar de kosten en baten van het opleiden van leerlingen in de wijkverpleging.
2024-56
Werkwijzer maatschappelijke kosten-batenanalyse Justitie en Veiligheid
SEO en Ecorys hebben een werkwijzer opgesteld voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van beleidsmaatregelen op het gebied van Justitie en Veiligheid. Een volledige maatschappelijke kosten-batenanalyse is voor Justitie- en Veiligheidsbeleid vaak (nog) niet mogelijk, maar een ‘maatschappelijke kosten-batenanalyse als denkkader’ wel.
2023-145
Bekostiging en beloning van beschermingsbewind bij schulden
Gemeenten geven steeds meer uit aan bewindvoering bij problematische schulden zonder dat ze hier grip op hebben. Bewindvoerders vinden de beloning niet toereikend. Dit onderzoek houdt de bekostigings- en beloningssystematiek tegen het licht.
2022-131
De markt voor kinderopvang
Het ministerie van SZW heeft SEO verzocht om de markt voor kinderopvang in kaart te brengen. Het onderzoek richt zich primair op de rol van van private equity (PE) in de kinderopvangmarkt. Ten opzichte van non-profitorganisaties heeft PE hogere prijzen, een groter aanbod in bovengemiddelde wijken en minder vaak tekortkomingen bij inspecties.
2023-38