Filters
Zoeken Jaargang
Expertise
Auteur
Type publicatie

Publicaties

Rapport

Tijden veranderen? Evaluatie experiment ruimte in onderwijstijd 2020-2025

Ruimte in onderwijstijden kan leiden tot meer maatwerk voor leerlingen en een aantrekkelijker school voor leerkrachten en ouders mits randvoorwaarden als een duidelijke, gedragen visie en een goede organisatie op orde zijn. Deelnemers aan het experiment Ruimte in Onderwijstijd willen dan ook graag dat de geboden ruimte wettelijk wordt verankerd.

Onderwijs

2025-169

Rapport

Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’. Eindmeting tranche 2 tijdvak 1

Hoe verloopt het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes hielden recent de eindmeting onder de tweede tranche deelnemende scholen.

Onderwijs

2025-192

Rapport

Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’. Tranche 3 (tijdvak 1), eerste meting

Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes volgen de implementatie bij scholen, waarvan inmiddels een nieuw rapport naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Onderwijs

2025-101

Rapport

Taken en vaardigheden op het werk, 2012-2024; ontwikkeling van vraag en aanbod van werktaken op basis van de Nederlandse Skills Survey

In de Nederlandse Skills Survey (NSS) staat de ontwikkeling van het belang van werktaken en de effectiviteit waarmee deze worden uitgevoerd centraal. Met de NSS is inzichtelijk gemaakt welke werktaken belangrijker zijn geworden, in hoeverre de vaardigheden van werkenden zich daaraan hebben aangepast en welke rol leven lang leren en nieuwe technologie daarbij spelen.

Arbeidsmarkt Onderwijs Ongelijkheid

2024-156

Rapport

Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024

Hoe vordert het programma School en Omgeving?

Onderwijs

2025-45

Rapport

Meerjarig landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2022-2023

Hoe werd het programma School en Omgeving vormgegeven in schooljaar 2022-2023?

Onderwijs

2025-10

Rapport

Kennisgedreven onderwijs; Onderzoek naar evidence-informed werken in het funderend onderwijs

Dit onderzoek geeft een beeld van de huidige stand van zaken betreffende evidence‐informed werken in het funderend onderwijs.

Onderwijs

2025-11

Rapport

Evaluatie Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Hoe ziet de huidige praktijk van het uitwisselen van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen eruit?

Onderwijs

2025-12

Rapport

Evaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5; eindrapportage

Het lerarentekort in het primair onderwijs is het grootst in de G5. Deze eindevaluatie rapporteert over de getroffen maatregelen om het tekort terug te dringen.

Onderwijs

2025-13

Rapport

Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’; tranche 1, eindmeting

Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes deden een eindmeting bij de eerste tranche deelnemende scholen.

Onderwijs

2025-14