Filters
Zoeken Jaargang
Expertise
Auteur
Type publicatie

Publicaties

Rapport

Taken en vaardigheden op het werk, 2012-2024; ontwikkeling van vraag en aanbod van werktaken op basis van de Nederlandse Skills Survey

In de Nederlandse Skills Survey (NSS) staat de ontwikkeling van het belang van werktaken en de effectiviteit waarmee deze worden uitgevoerd centraal. Met de NSS is inzichtelijk gemaakt welke werktaken belangrijker zijn geworden, in hoeverre de vaardigheden van werkenden zich daaraan hebben aangepast en welke rol leven lang leren en nieuwe technologie daarbij spelen.

Arbeidsmarkt Onderwijs Ongelijkheid

2024-156

Rapport

Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024

Hoe vordert het programma School en Omgeving?

Onderwijs

2025-45

Rapport

Meerjarig landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2022-2023

Hoe werd het programma School en Omgeving vormgegeven in schooljaar 2022-2023?

Onderwijs

2025-10

Rapport

Kennisgedreven onderwijs; Onderzoek naar evidence-informed werken in het funderend onderwijs

Dit onderzoek geeft een beeld van de huidige stand van zaken betreffende evidence‐informed werken in het funderend onderwijs.

Onderwijs

2025-11

Rapport

Evaluatie Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

Hoe ziet de huidige praktijk van het uitwisselen van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen eruit?

Onderwijs

2025-12

Rapport

Evaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5; eindrapportage

Het lerarentekort in het primair onderwijs is het grootst in de G5. Deze eindevaluatie rapporteert over de getroffen maatregelen om het tekort terug te dringen.

Onderwijs

2025-13

Rapport

Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’; tranche 1, eindmeting

Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes deden een eindmeting bij de eerste tranche deelnemende scholen.

Onderwijs

2025-14

Rapport

Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’; tranche 2 (tijdvak 1), eerste meting

Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes volgen de implementatie bij scholen, waarvan het tweede rapport is verschenen.

Onderwijs

2025-15

Rapport

Kansengelijkheid in het Curaçaose onderwijs

Dit onderzoek richt zich op de verbetering van kansengelijkheid in het Curaçaose onderwijs. In het Programma Mehorashon di Enseñansa, het meerjarig herstelprogramma voor het onderwijs in Curaçao in de periode 2023-2028, is kansengelijkheid één van de belangrijke doelen. Het begrip kansengelijkheid is echter niet eenduidig gedefinieerd, wat het risico versterkt dat het probleem niet in de kern wordt aangepakt. Een gedegen analyse van de stand van zaken en wat ervoor nodig is om kansengelijkheid te bevorderen ontbreekt tot op heden. Het onderzoek is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek in samenwerking met de University of Curaçao, in opdracht van het Curaçaose ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS).

Onderwijs

2024-153

Rapport

Basiskwaliteit van het Curaçaose onderwijs

Een belangrijke uitdaging van het Curaçaose onderwijs is het bieden van de basiskwaliteit voor alle leerlingen. Eerdere onderzoeken en rapporten geven hier zicht op, maar een volledig beeld ontbreekt tot op heden. Dit onderzoek voorziet in een preciezer en vollediger beeld van de basiskwaliteit van het Curaçaose onderwijs en geeft concrete handvatten voor het verbeteren van de basiskwaliteit. Het onderzoek is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek in samenwerking met de University of Curaçao, in opdracht van het Curaçaose ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport (OWCS).

Onderwijs

2024-154