Publicaties
Tijden veranderen? Evaluatie experiment ruimte in onderwijstijd 2020-2025
Ruimte in onderwijstijden kan leiden tot meer maatwerk voor leerlingen en een aantrekkelijker school voor leerkrachten en ouders mits randvoorwaarden als een duidelijke, gedragen visie en een goede organisatie op orde zijn. Deelnemers aan het experiment Ruimte in Onderwijstijd willen dan ook graag dat de geboden ruimte wettelijk wordt verankerd.
2025-169
Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’. Eindmeting tranche 2 tijdvak 1
Hoe verloopt het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes hielden recent de eindmeting onder de tweede tranche deelnemende scholen.
2025-192
Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’. Tranche 3 (tijdvak 1), eerste meting
Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes volgen de implementatie bij scholen, waarvan inmiddels een nieuw rapport naar de Tweede Kamer is gestuurd.
2025-101
Taken en vaardigheden op het werk, 2012-2024; ontwikkeling van vraag en aanbod van werktaken op basis van de Nederlandse Skills Survey
In de Nederlandse Skills Survey (NSS) staat de ontwikkeling van het belang van werktaken en de effectiviteit waarmee deze worden uitgevoerd centraal. Met de NSS is inzichtelijk gemaakt welke werktaken belangrijker zijn geworden, in hoeverre de vaardigheden van werkenden zich daaraan hebben aangepast en welke rol leven lang leren en nieuwe technologie daarbij spelen.
2024-156
Meerjarige landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2023-2024
Hoe vordert het programma School en Omgeving?
2025-45
Meerjarig landelijke monitor School en Omgeving; Terugblik op schooljaar 2022-2023
Hoe werd het programma School en Omgeving vormgegeven in schooljaar 2022-2023?
2025-10
Kennisgedreven onderwijs; Onderzoek naar evidence-informed werken in het funderend onderwijs
Dit onderzoek geeft een beeld van de huidige stand van zaken betreffende evidence‐informed werken in het funderend onderwijs.
2025-11
Evaluatie Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Hoe ziet de huidige praktijk van het uitwisselen van leer- en begeleidingsgegevens tussen scholen eruit?
2025-12
Evaluatie convenanten lerarentekort primair onderwijs in de G5; eindrapportage
Het lerarentekort in het primair onderwijs is het grootst in de G5. Deze eindevaluatie rapporteert over de getroffen maatregelen om het tekort terug te dringen.
2025-13
Implementatieonderzoek subsidieregeling ‘Verbetering basisvaardigheden’; tranche 1, eindmeting
Hoe gaat het met het verbeteren van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs? SEO en Sardes deden een eindmeting bij de eerste tranche deelnemende scholen.
2025-14