De Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) wordt aangepast aan een nieuwe meetmethode voor de CO2-uitstoot van auto’s. Het ministerie van Financiën heeft een nieuwe bpm-tabel gemaakt op basis van onderzoek van TNO. Het doel is om de bpm-opbrengst gelijk te houden.

Deze omzetting leidt volgens een second opinion van Carl Koopmans niet tot extra inkomsten voor de overheid. De nieuwe bpm-tabel is door het ministerie van Financiën op correcte wijze omgerekend uit de oude tabel. Het achterliggende onderzoek van TNO is over het algemeen degelijk. Wel stijgt de bpm-opbrengst doordat steeds zwaardere auto’s met meer motorvermogen worden verkocht. Voor afzonderlijke autotypen kan de bpm door de omzetting sterk omhoog of omlaag gaan.

Carl Koopmans doet de volgende aanbevelingen aan het ministerie van Financiën:

  • Maak een aparte bpm-tabel voor benzineauto’s en dieselauto’s en maak het aantal schijven van de tabellen flexibel. Dit zorgt voor meer mogelijkheden om bij beleidsaanpassingen effecten op de hoogte van de bpm voor verschillende autotypen te beperken. En het geeft meer mogelijkheden om de CO2-uitstoot en de brandstofmix ‘bij te sturen’.
  • Reken de effecten van bpm-wijzigingen ook afzonderlijk door voor benzine- en dieselauto’s.

De discussie over de aanschafbelasting op de nieuwe auto’s (bpm) is weer opgelaaid. Luister het hele interview met Carl Koopmans op BNR Nieuwsradio (vanaf 2:52 minuten)

Of lees het artikel in het Financieel Dagblad.